PPC

Reklama, ktorá prenasleduje? Pochopte remarketing a začnite ho robiť efektívne a fér

Marek Černej
05. 03. 2019
18383 pozretí
PPC
Marek Černej
18383 pozretí
05. 03. 2019

Reklama, ktorá prenasleduje? Pochopte remarketing a začnite ho robiť efektívne a fér

Mali ste už niekedy pocit, že niekto sleduje každý jeden krok, ktorý spravíte online? Že niekto niekde nejako presne vie, aký produkt alebo službu ste vyhľadávali na webových stránkach a zrazu sa vám to zobrazuje všade? Don't worry, ide o remarketing.

Remarketing je jeden z najdôležitejších nástrojov na trhu. Ide o digitálnu marketingovú taktiku, ktorá umožňuje zobrazovať vaše produkty alebo brandové reklamy používateľom, ktorí navštívili váš web alebo používali mobilnú aplikáciu.

Dokáže sa postarať o to, aby používatelia opätovne nakúpili na danom webe alebo aby dokončili svoju objednávku, ak tak doteraz ešte neurobili.
 


V porovnaní s bežnými display reklamami majú reklamy z remarketingových kampaní v priemere až o 76 % väčšiu šancu, že na ňu používatelia kliknú. Pri tom všetkom som si, žiaľ, všimol, že príliš veľa inzerentov nevyužíva možnosť remarketingu alebo to robia zle.

Menší príklad toho, ako to nerobiť

Predstavte si krásny sobotňajší deň, dobrá náladička, raňajky, hudba a surfovanie po nete. Zrazu, ani neviete ako, sa ocitáte na webe, ktorý sa zaoberal financovaním a všelijakým možným poistením. V skratke, nič pre mňa, dovidenia.

To však nebol koniec príbehu. Zrazu ma táto sympatická babka začala naháňať po celom internete a moje uvažovanie o zmysle života sa mohlo začať.
 

 

Stres, panika, vyťahujem kalkulačku a tá mi ukazuje, že mi zostáva v priemere 15 330 dní života. Stihnem si za ten čas našporiť? Sakra, veď mám 23 rokov, mal by som začať.

Prosím, takto nie!

Poďme si teda ukázať, aké typy remarketingu poznáme a tiež pár tipov o tom, na čo si treba dávať pozor pri vytváraní remarketingových kampaní. Let's go.

Typy remarketingu

Poznáme päť typov remarketingu:

  • štandardný remarketing
    Zobrazuje vaše bannerové reklamy používateľom, ktorí predtým navštívili váš web.
     
  • dynamický remarketing
    Zobrazuje dynamické bannerové reklamy pre konkrétne produkty alebo služby, ktoré si používateľ predtým prezeral. Napríklad, ak si chcete kúpiť a hľadali ste na internete nové ponožky, majiteľ e-shopu alebo inzerent môže využiť dynamický remarketing na vytvorenie reklamy s identickým vizuálom pre konkrétny produkt a zobrazí vám ho napríklad na vašom obľúbenom blogu.
     
  • remarketingové zoznamy pri vyhľadávacích kampaniach
    Pomocou týchto zoznamov viete retargetovať používateľov a následne upraviť cenové ponuky pre reklamy, ktoré sa zobrazujú vo vyhľadávacej sieti Google, čiže pri vyhľadávacích kampaniach.
     
  • video remarketing
    Retargetuje používateľov, ktorí videli vaše YouTube video. Takisto môžete použiť YouTube reklamy ako remarketingovú reklamu pre používateľov, ktorí navštívili váš web.
     
  • e-mail remarketing
    Ak máte zoznam e-mailových adries vašich zákazníkov, môžete ich nahrať do služby Google Ads a následne ich môžete retargetovať či už na Googli, Gmail alebo YouTube.

Teraz však už prejdime k tomu, na čo sa treba pri remarketingu zamerať.

1. Odprezentovanie konkurenčných výhod

Mnohí inzerenti používajú bannerové reklamy ako nástroj na zvýšenie povedomia o značke, teda budovanie brandu.

V praxi to vyzerá tak, že zobrazujete vaše brandové reklamy v Display Network alebo na sociálnych sieťach s nádejou, že dosiahnete čo najväčší počet zobrazení a používatelia si zafixujú vašu značku.  

Vaše remarketingové publikum už ale vie, kto ste a čo ponúkate, takže je nezmysel, aby ste týmto používateľom zobrazovali úvodné brandové bannery. Nezabúdajte, že títo používatelia už minimálne raz navštívili váš web, ale nedokončili nákup produktu alebo nevyplnili vami požadovaný kontaktný formulár.

Využite teda túto situáciu ako príležitosť na to, aby ste pomocou banneru vyriešili ich váhanie, a presvedčte ich, aby sa vrátili k vám a konvertovali. Zapracuje do bannerov rôzne konkurenčné výhody alebo akcie, ktoré práve prebiehajú na vašom webe.
 

 

Ak však nemáte tušenie, prečo používatelia, ktorí navštívili váš web, nedokončili požadovanú konverziu a súčasne neviete, ako by ste odkomunikovali remarketingové kampane tak, aby boli výnosné, začnite to riešiť s vaším obchodným oddelením.

Títo ľudia sa nachádzajú na začiatku predajnej stratégie a mali by presne vedieť, čo môže ľudí odrádzať od nákupu. Či už je to cena, kvalita, dodanie alebo nedôveryhodnosť webu.

Ak sú vaše predaje vykonávané výhradne v elektronickej forme, skúste tiež preveriť zákazníkov, ktorí nedokončili objednávku, aby ste lepšie posúdili dôvody ich zrušenia objednávky. Ak už máte ich mailový kontakt, môžete to urobiť napríklad tak, že im pošlete dotazník o (ne)spokojnosti s nákupom.

2. Vytvorenie publík

Prvým krokom pri vytváraní remarketingových kampaní je vytvorenie konkrétnych publík, na ktoré budete cieliť. Musíte sa rozhodnúť, ktorých návštevníkov vášho webu chcete opätovne osloviť.

Tieto skupiny používateľov, ktoré chcete alebo nechcete osloviť, sa triedia do takzvaných audiences (čiže publík). Existuje nekonečne veľa spôsobov, ako tieto publiká zacieliť, napríklad:

  • na základe navštívenej podstránky
  • na základe nenavštívenej podstránky
  • na základe počtu navštívených podstránok
  • na základe dokončenia nákupu
  • na základe dosiahnutého bounce rate
  • na základe demografických a geografických údajov
  • na základe opusteného košíka – používatelia, ktorí sa dostali do nákupného košíka, ale nedokončili objednávku

Takto by sme mohli pokračovať celé hodiny, takže o tom možno niekedy inokedy.

V skutočnosti si môžete vytvoriť publikum používateľov na vašom webe, aké vám len napadne. Takisto si pri každom publiku viete nastaviť trvanie členstva používateľov na základe času, keď bol používateľ naposledy na webe.

3. Ponúkanie zľavových kupónov

Využite rôzne zľavové kupóny ako motiváciu pre strateného návštevníka nákupného košíka, aby sa vrátil na vašu produktovú podstránku. Je totiž veľmi pravdepodobné, že používateľ, ktorý navštívil na vašom webe konkrétny produkt, má záujem o kúpu tejto položky.

To, že produkt nenakúpil ihneď (napríklad kvôli vysokej cene alebo si porovnával ceny z rôznych ďalších e-shopov), neznamená, že na tohto používateľa treba hneď zanevrieť. Pre vás je to ideálny čas, keď ho môžete opätovne osloviť pomocou remarketingoveho banneru so zľavovým kupónom.
 


Túto špeciálnu ponuku bude vidieť iba konkrétny človek bez ohľadu na to, kde sa nachádza. Je tak veľmi pravdepodobné, že ho privediete naspäť na web a dokončí objednávku.

4. Obmedzenie frekvencie remarketingu v Google Ads

Takisto, ako si viete určiť trvanie členstva pri jednotlivých publikách (čiže dĺžku trvania cookies od poslednej návštevy na webe), viete si tiež nastaviť frekvenciu zobrazovania remarketingových bannerov.

Môžete si napríklad nastaviť, koľkokrát za deň, týždeň alebo mesiac sa zobrazí vaša reklama cieľovému návštevníkovi.

Určite máte skúsenosť s tým, že vás niektoré bannery doslova otravovali a naháňali vás 100x za deň. Kliknete na ne? Ja teda určite nie. A pravdepodobne ani vy.

Nastavte si preto frekvenciu zobrazovania reklám tak, aby boli vaše bannery viditeľné a známe, ale aby zároveň nikoho neobťažovali.

Tak ako všade, aj pri nastavovaní frekvencie musíte dbať na to, o aký druh kampane ide. Ak máte napríklad nejaký e-shop a práve ponúkate zľavnený produkt s obmedzeným časom, uistite sa, že sa vaša reklama bude zobrazovať čo najčastejšie.

Na druhej strane, ak ponúkate predovšetkým služby a chcete rozvíjať svoj brand, znižujte frekvenciu vašich reklám a udržujte ich aktívne dlhšiu dobu.

5. Optimalizácia remarketingových kampaní

Ak chcete, aby vaše remarketingové kampane plnili želaný účel, nevyhnete sa testovaniu. Sústrediť sa treba predovšetkým na:
 

– testovanie reklám

Silný brand môže vo vašich reklamách fungovať veľmi dobre, no tak či tak je veľmi dôležité reklamy testovať a experimentovať s ich variáciami.

Zaobchádzajte s reklamami podobne ako pri ostatných kampaniach, no majte na pamäti, o aké publikum pri remarketingovej kampani ide. Títo používatelia už sú oboznámení s vašou značkou, takže je dosť možné, že ich budete musieť zaujať niečím viac ako len brandovými bannermi.

Ak ich chcete dostať späť na váš web, experimentujte s rôznymi ponukami, CTA buttonmi, obrázkami a hocičím ďalším, čo vám napadne.
 


 

– testovanie rôznych publík podľa dĺžky trvania cookies

Rozdeľte si už vytvorené publiká aj na základe toho, kedy naposledy bol konkrétny používateľ na webe, čiže na základe dĺžky trvania cookies.

Experimentuje s rôznymi kombináciami dĺžky cookies. Bannery, ktoré dosahuju super výsledky pre publikum, ktoré navštívilo web pred 3 až 10 dňami, nemusia tak dobre fungovať pre publikum, ktoré navštívilo web pred 30 až 50 dňami.
 

– testovanie frekvencie

Nechcete, aby boli vaše reklamy príliš otravné, no zároveň chcete maximalizovať počet návštevníkov z vašej kampane? Sledujte veľkosť vášho publika s počtom zobrazení, ktoré dosahujú vaše kampane.

Môže sa stať, že pri nastavovaní kampane prehliadnete kolónku Frekvencia reklám a vaše reklamy nebudú nijako obmedzené, v dôsledku čoho sa zobrazia pri každej príležitosti. Alebo, naopak, frekvencia je nastavená až príliš nízko a zobrazovanie vašich reklám sa tým výrazne obmedzí.
 

– testovanie cenových ponúk

Testovanie cenových ponúk pre jednotlivé skupiny reklám je taktiež veľmi dôležité. Kvôli príliš nízkej ponúkanej cene sa môže stať, že Google nebude zobrazovať vaše reklamy na rôznych weboch alebo aplikáciach z dôvodu, že nie ste konkurencie schopný zobrazovať vaše reklamy za danú cenu.

Monitorujte preto svoje cenové ponuky a prípadne ich testujte. Či už na základe podielu zobrazenia alebo efektívnosti a návratnosti nákladov.

Čo z toho vyplýva?

Myslite na to, že spustenie remarketingovej kampane vám automaticky nezaručí nárast tržieb.

Remarketing totiž nebude fungovať správne, pokiaľ kampane nebudete pravidelne optimalizovať a nebudete dodržiavať správne taktiky, ktoré sme si spomenuli v tomto článku.

Keď však remarketing uchopíte správne, ste na dobrej ceste k opätovnému osloveniu používateľov, ktorí sú veľmi blízko toho, aby sa stali vašimi zákazníkmi.

Marek Černej

V Marketingeri pôsobím na pozícii PPC špecialistu. Na starostli mám všetky platené reklamné kampane našich klientov. Každú jednu z nich beriem ako moju vlastnú, a preto sa snažím, aby z financií, ktoré klient investuje do reklamy, vyťažil maximum.

Mohlo by vás zaujímať