Social

Vystúpte z news feedu: Ako robiť netradičné Facebook príspevky, ktoré vás odlíšia od konkurencie

Erik Oravec
30. 09. 2018
27897 pozretí
Social
Erik Oravec
27897 pozretí
30. 09. 2018

Vystúpte z news feedu: Ako robiť netradičné Facebook príspevky, ktoré vás odlíšia od konkurencie

Zatiaľ čo pred pár rokmi stačilo, aby sa pre úspech Facebook príspevku použila ňuňu fotografia mačky, dnešní používatelia sú oveľa sofistikovanejší a náročnejší. Preto vám ukážem, akým typom príspevkov ich môžete upútať.

 

Nie je žiadnou novinkou, že ľudia sú presýtení obsahom. Príspevky na Facebooku si neprezerajú, ale rýchlo skenujú a na smartfónoch to robia dokonca o 38 % rýchlejšie ako na desktope. Ak ich teda chcete upútať, musíte im priniesť niečo zaujímavé. A nemyslím tým citáty.

Citáty na Facebooku

Ak ste si mysleli, že vám poradím, aby ste robili obrázkové a video posty, pretože tie sú strašne cool, sklamem vás. O úspešnosti príspevku rozhoduje viac ako len použitý formát. Chcem vám skôr priblížiť možnosti, vďaka ktorým aj „obyčajné“ príspevky môžu vyzerať nevšedne.

Všetko, čo k tomu budete potrebovať, sú 3 PL fantázie a 100 g Photoshop skillu. Pretrepať, nemiešať.

Carousel

Jasné, poviete si, čo je toto za objav, keď carousel posty pútajú našu pozornosť už od roku 2015. A to je presne to, prečo sa ich oplatí robiť a používať – carousel je zaujímavejší ako bežný príspevok s odkazom.

A netvrdí to iba nejaký Erik z východu, ale aj štatistiky. Pokiaľ ide o využitie tohto formátu vo Facebook reklame, carousel dosahuje 10-krát lepšie CTR ako statický formát reklamy. Na mobiloch pritom môže byť carousel úspešnejší aj o 72 % ako bežná reklama.

Jeho veľkou výhodou je aj variabilita – namiesto jedného obrázka ich máte k dispozícii 10. A okrem náhľadových obrázkov si môžete upravovať aj nadpisy kariet, čo je dostatočne veľký priestor pre vaše kreatívne vybláznenie sa.

Napríklad tak, že z príspevku vytvoríte príbeh. Carousel je totiž prispôsobený tomu, aby ním ľudia prechádzali swipeovaním. A klikať medzi jednotlivými kartami, ktoré spolu tvoria príbeh, je skvelá taktika ako ľudí zaujať, zabaviť a dostaň na web.


Keďže carousel obsahuje viacero kariet so samostatným obrázkom, popisom aj odkazom, použiť ho môžete aj na vyzdvihnutie špecifických vlastností a benefitov vašich produktov. Napríklad tak, ako sme to urobili pre klienta T.O.P. AUTO Bratislava v kampani s Volvo XC40.


Možnosti využitia carousel formátu sa tým však ani zďaleka nekončia. Pri tomto druhu príspevku totiž môžete vytvoriť príbeh aj z jednej veľkej fotografie. Stačí ju rozdeliť do menších častí a vytvoriť z nej showcase. Do jedného príspevku sa tak pokojne zmestí aj panoramatická fotka celého interiéru Európskeho auta roka 2018.


Dostali sme sa k autám, takže v technických vlastnostiach budeme pokračovať. Nie však pri tých, ktoré sa spájajú s Volvo XC40, ale s carouselom.

Podľa Facebook guidelines by veľkosť jedného obrázka nemala byť menšia ako 600 x 600 px (ideálne však 1080 x 1080 px). Ak teda chcete vytvoriť carousel s tromi kartami, vo Photoshope si vytvorte dokument vo veľkosti 1800 px na šírku a 600 px na výšku. Alebo si rovno stiahnite náš template.

Interaktívne gifká

Nie, GIF obrázky naozaj nie sú prežitkom minulej doby a dovolím si tvrdiť, že dnes sú ešte populárnejšie ako pred 30. rokmi. Dôvodom je ich univerzálnosť – svoju emóciu nimi dokážeme vyjadriť rýchlejšie ako textom a rovnako rýchlo sa aj konzumujú.

My sa však namiesto reakčných (generických) pohyblivých obrázkov, vystrihnutých z filmov, seriálov či hier, zameriame na gifká, ktoré sú alternatívou statických brandových príspevkov. Gifká sú totiž výborným formátom pre interakciu značky s fanúšikmi.

Dôkazom toho je napríklad Cola-Cola, OREO či NASA, ktorá cez gifká šíri na Twitteri svoje satelitné zábery a zaujímavé vizualizácie vesmíru.


Takéto brandové gifko vypustil do sveta Fiat.

Jedinou nevýhodou animovaných obrázkov je ich náročnosť na výrobu. Existujú síce databázy hotových animácií, ako aj nástroje, cez ktoré si vytvoríte vlastné, avšak stále pôjde o generické slučky z filmov či seriálov, ktoré používa kadekto. A my predsa chceme byť iný.

Preto v Marketingeri pre klientov vytvárame vlastné gifká, ktoré zapadajú do ich obsahovej stratégie a vizuálne korešpondujú so značkou. Okrem toho sa snažíme, aby boli interaktívne. A o tom, že sa nám to darí, sa môžete presvedčiť sami.




Podobné gifká si môžete vytvoriť aj vy cez Photoshop a čarovný nástroj Timeline. Ale keďže píšem tento blog v časovej tiesni, s ktorou by mi nepomohla ani Hermiona a jej prívesok pre cestovanie v čase, budem stručný. Postupujte podľa návodu od HubSpotu alebo tohto videa:

Panoramatické príspevky

Je to už nejaký ten čas, odkedy Facebook umožnil značkám aj ľuďom pridávať 360-stupňové fotky, ktoré si po rozkliknutí môžete prezerať pohybom kurzora, prsta, VR setu alebo smartfónu. Smartfónu a V... čo? Dobre, pôjdem pomalšie.

Panoramatická fotka zobrazená na mobile alebo okuliaroch pre virtuálnu realitu dokáže kopírovať pohyb zariadenia, takže ak sa otočíte doprava, rovnakým smerom sa zmení aj pohľad. Veď, rozhliadnite sa po vesmírnej stanici ISS a uvidíte sami:


Napriek tomu, že je postovanie 360-stupňových fotiek možné, ešte vždy to nie je až také bežné. Čo je škoda, pretože ide o zaujímavý a interaktívny typ obsahu, ktorým môžu značky baviť a pútať pozornosť svojich fanúšikov.

To, že o tejto možnosti vie málokto, je ale iba jedným z dôvodov, prečo sa s panoramatickými fotkami na Facebooku až tak veľmi nestretávame. Tým ďalším je kompatibilita medzi fotoaparátmi a Facebookom.

Potom to vyzerá tak, že vy síce panorámu odfotíte, ale Facebook ju ako panorámu nerozpozná a zobrazí ju ako obyčajnú fotku, ktorú nemôžete otáčať.

Dôvodom je chýbajúci údaj v metadátach. Našťastie, dá sa to veľmi jednoducho hacknúť a s menším zásahom do „kódu“ môže byť 360-stupňovou fotografiou čokoľvek. Ha!

Jediné, čo k tomu potrebujete, je Photoshop, chvíľka času a tento kúzelný XMP template.

Ak máte všetky ingrediencie pripravené, nasledujte nás:

Otvorte si v Photoshope obrázok, z ktorého chcete vytvoriť panorámu

Upravte ho na veľkosť 6000 x 3000 pixelov (1)

V časti File > File info prejdite na sekciu Raw data

Kliknite na Template > Export a nahrajte stiahnutý XMP súbor (2)

V okne Import Options vyberte poslednú možnosť a stlačte OK (3)

Metadáta sú upravené, takže obrázok uložte ako JPEG a nahrajte na Facebook.

To, či ste upravili obrázok na panorámu, zistíte podľa ikony glóbusu v náhľade – ak tam chýba, niečo sa po… kazilo (4)

vystupte z news feedu

Teraz, keď už viete, ako robiť panoramatické fotografie, s ktorými si Facebook rozumie, bola by škoda zostať iba pri nich. Rovnakým spôsobom si totiž môžete roztočiť akýkoľvek obrázok.

Podobne, ako sme my roztočili farebnú paletu vozidla Volvo XC60, z ktorej si ľudia vyberali tú, ktorá sa im páči najviac.


Ktorú by ste si vybrali vy?

Jediná podmienka, ktorá vás pri tvorbe panoramatických grafík môže limitovať, sa týka ich rozmerov. Facebook totiž podporuje len vybrané veľkosti obrázkov. Nič však nepokazíte, ak si svoj 360-stupňový obrázok vytvoríte priamo v niektorej z našich šablón. Vyrobil som ich pre vás s láskou... k originálnemu obsahu na Facebooku. Xixi.

3D príspevky

Facebook to s virtuálnou realitou myslí naozaj vážne, pretože v príspevkoch si okrem panorám môžete zatočiť tiež priestorovými objektmi. Nie je to zas tak dávno, čo Facebook umožňuje nahrávanie 3D objektov do príspevkov.

V súčasnej dobe máme na výber viacero možností, ako taký 3D post vyrobiť:

Klasickým uploadom 3D objektu z počítača (rovnako, ako nahrávanie fotky či videa)

Zdieľaním stránky s 3D objektom, ktorá má vyplnené OpenGraph metadáta

Cez pripravované Facebook API pre podporu 3D príspevkov

Výroba 3D príspevku je technicky náročnejšia ako všetky predošlé typy príspevkov a na výber máte len tri možnosti:

Na nakreslenie priestorového objektu si najmete 3D grafika

Naučíte sa pracovať s niektorým z 3D nástrojov, ktoré odporúča samotný Facebook (Blender, Modo, Sketchfab, Maya alebo Substance Painter)

Ak máte smartfón od Sony, priestorový objekt si môžete vyrobiť v aplikácii 3D Creator, čo je najjednoduchšie a zároveň aj najzábavnejšie. Hľa:


A ako taký 3D príspevok vo finále vyzerá, vám ukáže značka LEGO a Sony alebo fanpage stránky Jurského Parku a hry Clash Royale.


Je jedno, či sa venujete predaju alebo výrobe technických zariadení, nábytku alebo áut. Rovnakým spôsobom, ako značky vyššie, môžete využiť 3D príspevky na propagáciu svojich produktov aj vy.

Veríme, že týmito radami pushnete kvalitu svojho Facebook obsahu na vyššiu úroveň. Keď už máme na tejto sociálnej sieti tráviť toľko času, tak nech to aspoň stojí za to, morä. :)

Erik Oravec

Ak nebojujem s kreatívnym zadaním, idem do boxerského ringu. Rovnaké miesto vyhľadávam, ak potrebujem na chvíľu vypnúť. Ideálne však bez súperovho pričinenia. V Marketingeri si okrem klávesnice zaťukám do kávovaru a na vlastnú hlavu. Áno, zbožňujem kávu, no platí to aj o knihách, cestovaní a dobrých ľuďoch. Nemám auto ani motorku, iba permanentne dobrú náladu. Kto by nepostrehol, som copywriter.

Mohlo by vás zaujímať