Chcete lepšie pozície vo vyhľadávačoch? Myslite na správnu štruktúru vašej webstránky
Chcete lepšie pozície vo vyhľadávačoch? Myslite na správnu štruktúru vašej webstránky
Veľa majiteľov webstránok sa snaží mať na svojom webe čo najviac podstránok, do ktorých sa snažia zapracovať čo najviac kľúčových slov za účelom dosiahnuť čo najlepšie „organické” výsledky. No jediný výsledok, ktorý poväčšine dosiahnu, je iba chaotická štruktúra, ktorá zmätie používateľov aj Google.
Všetky webové stránky majú nejaký typ „štruktúry“, či už ide o neorganizovanú štruktúru bez pravidiel alebo jednoduchú, avšak dôsledne navrhnutú štruktúru. Ak svoju štruktúru budete navrhovať dôsledne, vytvoríte web, ktorý môže dosiahnuť viac ako len lepšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania.
Čo si predstavujem pod pojmom štruktúra webstránky ja? Je to súbor navzájom prepojených podstránok, ktoré sú navrhnuté intuitívne pre používateľa a zároveň prispôsobené pre vyhľadávače tak, aby aj v prípade veľkého počtu podstránok boli všetky rýchlo a jednoducho dostupné.
Preto si myslím, že žiadna štruktúra by nemala obsahovať viac ako tri až päť úrovní, s tým, že piatu úroveň by mali obsahovať iba veľké e-shopy. Čo to znamená? Najlepšie bude, keď si to ukážeme na obrázku:
Z praktických dôvodov však odporúčam vytvárať štruktúru vždy ako tabuľku, ktorá môže vyzerať napríklad takto:
Takúto štruktúru môžeme navrhnúť pre prezentačnú webstránku aj pre e-shop. E-shopy však, prirodzene, mávajú oveľa zložitejšiu štruktúru. A práve tým sa budem venovať v tomto článku.
5 vecí, na ktoré netreba zabúdať pri tvorbe štruktúry pre e-shop
Je dobré si uvedomiť, že príprava štruktúry je súčasťou komplexnejšieho procesu návrhu webstránky, a preto by malo byť do tohto procesu zapojených viac ľudí. V krátkosti som však zhrnul niekoľko tipov, pomocou ktorých môžete vytvoriť výkonnú štruktúru pre vašu webstránku.
Príprava základnej kostry
Návrh URL adries
Používateľský zážitok
Filtrovanie
Pohrebisko
Návrh kostry pre štruktúru webstránky
Každý jeden e-shop má tendenciu rozrastať sa. Niektoré pomaly, iné zase rýchlo. Aj preto je pri príprave štruktúry dobré myslieť na to, ako bude vyzerať vaša štruktúra v budúcnosti.
Pri návrhu základnej kostry štruktúry vždy vychádzajte z prieskumu trhu a mapy kľúčových slov.
Pri väčšine webstránok sa držím zlatého pravidla: „Navrhujte štruktúru webstránky tak, ako keby ste boli dominantným hráčom na trhu.“ Čo to znamená?
Jednoducho používajte najviac vyhľadávané kľúčové slová alebo v prípade, ak sú dve kľúčové slová veľmi podobné objemom vyhľadávanosti, je dobré pozrieť sa na trendový vývoj v posledných rokoch a zvoliť také kľúčové slová, ktoré majú tendenciu rásť.
V prípade, ak už vlastníte webstránku a chcete iba upraviť existujúcu štruktúru, môžete potenciálne kľúčové slová otestovať aj prostredníctvom PPC reklamy.
Každá kostra štruktúry by mala obsahovať základný obsah toho, čo sa má na daných podstránkach nachádzať. Takýto zoznam vám následne môže poslúžiť aj ako podklad pre tvorbu wireframov. Názorná ukážka pre lepšiu predstavivosť:
Ako môžete vidieť na obrázku vyššie, napríklad z home page (index) sa dá dostať do všetkých úrovní. A veľmi podobné to je aj na iných podstránkach. Neviete si to predstaviť? Pozrite si webstránku www.lalalukids.com z priloženej ukážky.
Formulovanie URL adries
URL adresy by mali byť čo najjednoduchšie, bez nadbytočného textu, symbolov či znakov, a čo je azda najdôležitejšie, mali by byť trvalé. V prípade, ak obsahujú nejaké parametre, ich počet by mal byť čo najmenší. V ideálnom prípade by mal byť parameter maximálne jeden. Jednotlivé kľúčové slová v URL adrese by zároveň mali byť oddelené pomlčkou alebo lomkou.
Najlepšia formulácia URL adries, akú si môžu zvoliť začínajúce e-shopy, je systém navrhnutý tak, aby neobsahoval cestu k produktu alebo kategórii, ale iba samotnú kategóriu či produkt.
Takáto formulácia URL adries poskytuje veľké výhody v prípade, ak sa časom celá štruktúra zväčší a je nutné existujúce produkty či kategórie presunúť do inej veľkej kategórie.
Používateľský zážitok
Ľudská myseľ je navrhnutá tak, že túži po kognitívnej rovnováhe. To znamená, že je schopná dávať kúsky logiky dohromady a nájsť veci tam, kde ich očakáva. Preto je veľmi dôležité, aby celá štruktúra nebola preplnená rôznymi opakujúcimi sa kľúčovými slovami, ale aby bola logická. V tomto bode je užitočné konzultovať vašu navrhnutú štruktúru s UX dizajnérom.
V prípade, ak bude vaša štruktúra atraktívna a logická pre používateľov, bude atraktívna aj pre vyhľadávače. Algoritmy vyhľadávačov totiž využívajú informácie od používateľov, ako je miera prekliknutia či doba zotrvania na stránke. A práve logická štruktúra vám zabezpečí vyššiu mieru prekliknutia a dobu zotrvania, vďaka čomu bude fungovať pozitívne aj na pozície vo výsledkoch vyhľadávania.
Preto neodporúčam používať opakujúce sa kľúčové slová v samotnom menu, ale zapracovať ich do nadpisov a textu na jednotlivých podstránkach, ako je uvedené na príklade nižšie.
Filtrovanie produktov
Filtrovanie produktov pri e-shopoch patrí k jednej z najdôležitejších funkcií. Táto funkcia má totiž pomáhať používateľom rýchlejšie vyhľadať požadované špecifické podstránky.
Práve filtrovanie produktov pritom môžete využiť aj na vytváranie nových neduplicitných podstránok. Vo všeobecnosti platí, že čím viac neduplicitných podstránok máte, tým viac máte obsahu, ktorý môžu vyhľadávače ponúkať vo výsledkoch vyhľadávania.
Ak vás téma zaujíma bližšie, odporúčam prečítať si článok od Pavla Ungra, ktorý vysvetľuje správnu funkcionalitu filtrovania z pohľadu SEO.
Pohrebisko produktov
Každý e-shop sa časom stretne s potrebou odstrániť produkty alebo kategórie z ponuky. V mnohých článkoch sa dočítate, že najlepšia cesta, ako odstrániť produkt či kategóriu, je presmerovať ich pomocou protokolu 301. Toto riešenie však pre e-shopy nie je úplne vhodné, pretože ak budete takéto presmerovania vytvárať pričasto, vyhľadávače môžu považovať takéto podstránky za „soft 404“, čo môže spôsobiť problémy s indexáciou.
Práve preto by ste už pri návrhu štruktúry mali myslieť na vytvorenie špeciálnej kategórie, ktorá nebude viditeľná v hlavnom menu. Do tejto kategórie následne presúvajte všetky vyradené produkty s tým, že nebudú obsahovať možnosť zakúpenia, ale oveľa viac podobných či dokonca nových produktov, ktoré si môžu používatelia zakúpiť namiesto vyradeného produktu.
The End
Dúfam, že vás môj článok aspoň trochu zaujal a poskytol vám užitočné informácie. Na záver by som vám ešte chcel pripomenúť, aby ste vaše webové stránky tvorili vždy v prvom rade pre používateľov. Napokon, práve vtedy vás za tento čin odmenia aj vyhľadávače. ;)