Radíme e-shopom: Týchto 8 krokov vám pomôže zlepšiť nákupný košík
Radíme e-shopom: Týchto 8 krokov vám pomôže zlepšiť nákupný košík
Zložitý nákupný proces je jedným z najčastejších dôvodov, kvôli ktorým potenciálni zákazníci opúšťajú nákupné košíky e-shopov. Aby táto situácia nebola aj vaším problémom, prinášame vám prehľad dôležitých krokov k vytvoreniu nákupného košíka, v ktorom budú môcť vaši zákazníci nakupovať rýchlo, pohodlne a predovšetkým radi.
1. Zjednodušte prehľad košíka na trojkrokový
Dajte si záležať na tom, aby mal spotrebiteľ všetky dôležité informácie ihneď na očiach. To znamená, že celková cena za tovar vrátane voľby rôznych spôsobov platby a výšky poštovného by mala byť jasná hneď v prvom kroku. Ideálne je tiež to, ak v tom istom kroku uvediete aj informácie o tom, kedy bude zásielka vyexpedovaná a doručená zákazníkovi.
Väčšina nákupných košíkov v slovenských e-shopoch pozostáva z jedného alebo štyroch krokov. Aj keď ani jeden z týchto prípadov nemôžeme jednoznačne označiť za správny či nesprávny, nám sa osvedčil práve trojkrokový nákupný košík, pozostávajúci z:
- prehľadu košíka, dopravy a spôsobu platby
- dodacích údajov
- zhrnutia objednávky
2. Zamyslite sa nad správnou voľbou farby CTA prvkov
Pri výbere farieb jednotlivých CTA prvkov vždy dbajte o to, aby tlačidlo „Do košíka“ bolo najvýraznejším prvkom na podstránke. Hneď potom, ako si zákazník zvolí konkrétny produkt a ocitne sa v nákupnom košíku, myslite na ďalší CTA prvok, tentoraz v podobe tlačidla „Pokračovať v objednávke“. Aj toto tlačidlo by totiž malo byť dostatočne viditeľné a zároveň jediné výrazné v danej sekcii, aby ste zákazníka zbytočne neodlákali z nákupného košíka preč.
3. Z nákupného košíku odstráňte menu
Aj v tomto bode zostaneme pri tom, ako zákazníka z nákupného košíku neodlákať preč. Mali by ste mu dať takpovediac čo najmenej možností na únik. Preto je dobré, ak už minimálne od druhého kroku nákupného košíka odstránite z náhľadu menu vašej webstránky.
4. Urýchlite zákazníkovi nákup, a to najmä pri voľbe osobného odberu
Skvelou možnosťou, ako zákazníkovi zjednodušiť nákupný proces, je takzvaná urýchlená registrácia. Ak si spotrebiteľ zvolí ako spôsob prevzatia tovaru osobný odber, nenúťte ho zbytočne zdĺhavo sa registrovať. Naopak, dajte mu možnosť zaregistrovať sa prostredníctvom sociálnych sietí (FB, G+) alebo len e-mailom a telefónnym číslom.
Po zadaní e-mailu by sa mal zákazníkovi automaticky zaregistrovať účet spolu s vygenerovaným heslom. Takýto proces je síce trochu zložitejší pre programátorov, no pre zákazníka je veľmi jednoduchý a pre všetkých rozhodne lepší ako žiadna registrácia.
5. Umožnite spotrebiteľovi upravovať údaje počas celého nákupného procesu
Predstavte si situáciu, že v jednom kroku nákupného procesu prácne vyplníte všetky údaje, ktoré od vás predajca žiada, prejdete k ďalšiemu kroku, no uvedomíte si, že potrebujete predsa len v kroku predtým upraviť nejakú maličkosť. A zrazu vidíte, že vami vyplnené údaje zmizli alebo sa už nedajú upraviť.
Ak by vás to neodradilo od ďalšieho nákupu, patríte k menej početnej skupine spotrebiteľov. Preto aj pri zostavovaní vášho nákupného košíka myslite na to, aby sa zákazník mohol vždy jednoducho vrátiť k predchádzajúcemu kroku bez toho, aby vyplnené údaje stratili.
6. Zdôraznite vernostný program či dopravu zdarma
Ak v rámci svojho e-shopu ponúkate zákazníkom výhody v podobe vernostného programu alebo možnosti dopravy zdarma nad istú sumu objednávky, nenechávajte si to pre seba. Naopak, jasne o tom informujte tak v e-shope samotnom, ako aj priamo v nákupnom košíku.
7. Ponúkajte poradenstvo v košíku (live chat)
Taktiež dôležité je to, aby mal zákazník počas celého nákupného procesu k dispozícii dostatok informácií o všetkom, čo sa týka produktu či nákupu ako takého. Ak by ste aj priamo na vašej webstránke neponúkali možnosť live chatu, určite ho použite aspoň v nákupnom košíku.
Keby si totiž zákazník na 90 % rozhodnutý o kúpe produktu potreboval zistiť dodatočné informácie, vďaka chatu v nákupnom košíku by z košíka nemusel vôbec odísť preč. Avšak v prípade, že by ste chat neponúkli, ľahko sa môže stať, že už takmer rozhodnutý zákazník z košíka odíde, aby vám napísal mail či hľadal informácie na webe. K nákupu sa pritom už vrátiť nemusí.
8. Všetko neustále zlepšujte
Nikdy sa neuspokojte s výsledkami, ktoré aktuálne dosahujete, a robte všetko preto, aby ste napredovali. Testujte a získané dáta využívajte na stále vylepšovanie aj zdanlivých maličkostí. Pomocou nástrojov ako Optimizely či VWO, určených aj na AB testovanie, je možné analyzovať správanie zákazníkov v e-shopoch a vyhodnocovať, aké percento návštevníkov odchádza z jednotlivých krokov nákupného košíka. Následným zapojením analytických nástrojov ako Hotjar či Clicktale možno zanalyzovať zaznamenané chovanie návštevníka v konkrétnom e-shope.
Všetky získané údaje a heatmaps sú zdrojom informácii, ktorých vyhodnotením možno zistiť, prečo návštevník z konkrétneho kroku nákupného procesu odišiel, vďaka čomu môžno ďalej pracovať na zlepšení. A to takým spôsobom, aby sa v budúcnosti zákazník do e-shopu rád vrátil, zotrval a nakúpil.
Viac informácií o pozitívnom efekte zmeny nákupného košíka si môžete pozrieť prípadovej štúdii.