Otvorene o content marketingu: Kedy si už konečne doprajete pozornosť potenciálnych klientov?
Otvorene o content marketingu: Kedy si už konečne doprajete pozornosť potenciálnych klientov?
Ak si myslíte, že dva články na vašom webe sú content marketing, očakávate, že vám prezradím spôsob, ako napísať ten najlepší titulok alebo sa vám, nedajbože, zdá zaplatiť za kvalitný článok viac ako 50 eur ako nehoráznosť, dávam vám dve možnosti. Buď v prehliadači s hrdosťou stlačte krížik a odíďte z tohto článku, alebo ho, prosím, dočítajte až do konca. Môže totiž od toho závisieť budúcnosť vášho podnikania.
Začneme pekne poporiadku...
Pred približne piatimi rokmi sa v našich končinách začala riešiť téma tvorby obsahu, prevažne v súvislosti s veľmi populárnou optimalizáciou pre vyhľadávače – SEO. Google zmenil algoritmus a z ničoho nič sa všetci online podnikatelia šli pokrčiť. Niektorí od strachu, ďalší z penalizácie, poniektorí z vidiny zisku.
Týmto vzdávam česť všetkým, ktorí nezanevreli na tvorbu obsahu a dokázali pretaviť tento fenomén do zvýšenia návštevnosti ich webu a tiež do zvýšenia tržieb podniku.
Nie, tento článok nebude o tom, prečo písať obsah kvôli Googlu. Otázka otázok v tomto smere znie – prečo potom obsah tvoriť?
Pokiaľ si takúto otázku kladiete každý večer pred spaním, prípadne z nej máte nočné mory, nezúfajte, odpovede sú jednoduché.
Vaši potenciálni zákazníci vyhľadávajú váš produkt alebo vašu službu. Vašich potenciálnych zákazníkov bude vzdelávať buď to konkurencia, alebo vy. Vaši potenciálni zákaznící potrebujú radu, potrebujú užitočné informácie, potrebujú vás.
Svet, v ktorom stačilo mať len dobrý produkt, sa pomaly, ale isto stáva minulosťou. Čo odlišuje top predajcov od ostatných? Úspešné spoločnosti ponúkajú vždy niečo navyše (áno, klišé). To niečo je služba, forma marketingu, ktorá funguje dlhodobo a zaručene – ohúrenie informáciami.
Či už je to forma krátkych videí o varení – Tasty, kvalitné vzdelávanie v oblasti módy – Le Premier, rady o tom, ako si vybrať správny vibrátor – Ružový slon, alebo je to prezentácia nového iPhonu nebohého Steva Jobsa. To všetko je obrovská pridaná hodnota pre potenciálnych zákazníkov a zvyšujúca sa lojalita u tých, ktorí s vami a s vaším produktom už majú skúsenosť.
Content marketing je služba navyše pre vášho klienta, je to pomocná ruka a krok v ústrety, ktorý zákazník potrebuje a neskôr ocení. Čo myslíte, prečo dva národy nakupujú elektroniku na Alze? Nie kvôli mimozemšťanovi, je to kvôli bravúrne zvládnutému obsahu v popise produktov.
Čo ak prezradím svoje know-how a konkurencia ma začne kopírovať?
Verte mi, je to to najlepšie, čo sa vám môže vo svete podnikania prihodiť.
Malo by byť pre vás cťou byť tými, ktorí určujú trend vo vašej oblasti podnikania. Pokiaľ nespíte, konkurencia vás nikdy nepredbehne, môže sa maximálne dostať na úroveň, kde ste vy, zatiaľ čo vy už veselo plánujete ďalšie inovácie a rozvoj služieb.
Môj produkt sa skvele predáva, nepotrebujem content marketing
Skôr či neskôr vás to dobehne. V dobe, keď sú spotrebitelia hladní po informáciách a nové firmy a e-shopy vznikajú ako huby po daždi, sa nájde niekto, kto to myslí vážne a začne vytvárať pridanú hodnotu k produktom alebo službám, ktoré ponúkate.
V očiach zákazníkov sa z neho stane odborník na danú tému, ich starostlivý online poradca. Cenová vojna je pre vás v takomto prípade skôr likvidačná, ako užitočná.
To vyzerá ako množstvo práce, kde na to vezmem čas a peniaze?
Pokiaľ ste sa dostali až sem, za odmenu vám prezradím niekoľko tipov, ako s content marketingom začať, a tiež niekoľko zdrojov, z ktorých sa môžete niečo nové naučiť.
Služba navyše pre zákazníka = práca navyše pre vás. Máte viacero možností:
Začnete od seba a namotivujete svojich zamestnancov/odborníkov k tomu, aby vám s tvorbou obsahu pomohli
Najmete si copywritera/agentúru – môžete u nás alebo v akejkoľvek inej agentúre, ktorá skutočne chápe zmysel obsahu pre vaše podnikanie
Skombinujete obe prechádzajúce možnosti, a teda začnete od seba a zároveň si najmete copywritera alebo agentúru, ktorá vám s tým pomôže :)
Mohlo by vás zaujímať: Naučte sa napísať článok tak, aby to čitateľ nezabalil už po prvých 5 vetách
Kedy a ako mám začať?
Ako zvykneme počúvať u nás na meetingoch, už včera bolo neskoro. Trend obsahového marketingu je tu už nejaký ten piatok a pokiaľ to so svojím podnikaním myslíte vážne, začnite čo najskôr.
Inšpirovať sa môžete napríklad tu:
- quicksprout.com – na blogu Quicksprout pravidelne nájdete množstvo nových tipov, ako robiť lepší content, a to priamo od Neila Patela
- hubspot.com – ak by sa niekto mohol nazývať expertom na content marketing, určite to budú ľudia z HubSpot
- copyblogger.com – spoločnosť Copyblogger je overený zdroj informácií o content marketingu. Veď jej zakladateľ Brian Clark sa online content marketingu venuje už od roku 1998
- econsultancy.com – blog Econsultancy denno-denne prináša novinky, rady a zaujímavosti nielen z oblasti marketingu, ale aj zo sféry technológií a ecommerce
- marketingprofs.com – pod hlavičkou MarketingProfs sa združujú svetoví marketingoví experti, ktorí sa tu ochotne delia o svoje know-how
Jedno je isté. Na Slovensku je content marketing ešte stále v plienkach a každému z nás sa v tomto smere ponúka obrovský priestor na realizáciu. Všetky dobré značky by mali poskytovať ľuďom službu navyše a zákazníci ju s radosťou prijmú.
Podnikatelia často premýšľajú, ako pochopiť svojho zákazníka. Ten však nechce byť pochopený. Chce sa učiť, chce dostávať nové informácie a chce poznať dôvody, prečo by mal veriť vašej značke.
Zmeňte preto vaše vnímanie content marketingu a zmení sa aj vnímanie potenciálnych zákazníkov voči vašej firme.