Originálne webové microcopy: Hlas značky vložte aj do tých najmenej viditeľných textov
Originálne webové microcopy: Hlas značky vložte aj do tých najmenej viditeľných textov
Vložte hlas značky do každej jednej vety na webe. Aj do tých najminiatúrnejších a najmenej viditeľných textov. Čím originálnejšie, tým lepšie.
Keď sa povie webcopy, pozornosť smeruje najmä na index, podstánku o nás, služby, produkty či kontakt.
Predstavte si však, že ste sa dostali na stránku 404 alebo odklikávate cookies. Ako sa vám texty v týchto sekciách prihovárajú?
Či chcete, či nie, keď si používateľ na webe niečo prečíta, dokáže text počuť a vnímať ho ako hlas. A to i v tých najmenej viditeľných textoch, ktoré poznáme ako microcopy.
Ak chcete, aby bola týmto hlasom vaša značka alebo značka vášho klienta, musíte ho vložiť do každého textu na webe.
Chybové hlášky
„Stránka nenájdená.“ „Tento e-mail už máme v databáze.“
Na internetoch sa s takýmito oznámeniami stretnete bežne. A hoci je zrejmé, čo vám chcel autor povedať, podobným textom chýba hneď viacero vecí.
Neprihovárajú sa vám, nepočuť za nimi značku, neprinášajú žiadne riešenie a občas vám ani nepovedia, kam ďalej.
Aj chybové hlášky sú súčasťou webcopy, a preto týmto textom treba venovať pozornosť.
Napríklad ako to je v prípade Martinusu či Pixaru a ich stránok 404.
Takto to zas vyzerá, keď zadáte zlú URL adresu na webe nášho klienta Krava&Company. Copy vychádza z vopred zvoleného tónu, ktorý je rovnako ladený naprieč všetkými stránkami.
Originálny text, ktorý jasne hovorí, čo má používateľ urobiť a kam a ako sa má z tohto miesta prekliknúť. Misia splnená.
Podobným spôsobom sme uvažovali aj pri RS Lease. Keďže táto spoločnosť sa venuje prenájmu rušňov, celkom prirodzene nám napadlo držať sa tejto témy. A čo napokon vzniklo? Toto jasné, praktické a nevšedné copy.
Samozrejme, chybové hlášky sa netýkajú len 404-ky. A vedia to aj také nástroje, ako je Slack či Mailchimp.
Dávať si k menu a priezvisku emoji je od veci, ale keď som to skúsila, Slack ma príjemne prekvapil.
Namiesto suchej frázy, že je to od veci, mi originálne dal na známosť, že mám namiesto emotikonov skúsiť len písmená.
Mailchimp si takisto všíma chybové hlášky a primerane ich spája s brand identitou. Takéto hlásenie sa objaví, keď zadáte meno, ktoré už niekto používa.
Popisné texty
Je skvelé, keď vám niekto poradí, keď to potrebujete. Micro texty na weboch veľakrát plnia práve túto funkciu a sú tam pre vás presne vtedy, keď sa neviete pohnúť ďalej.
K typickým „radcovským“ textom patria aj popisy (názov descriptions prebratý od Torrey Podmajersky), ktoré majú používateľa odbremeniť a pomôcť mu pohnúť sa na webe ďalej.
Vedzte či nie, aj takéto účelné slová môžu byť napísané nevšedne. Napokon svedčí o tom popisný text, ktorý sa zjaví na Twitteri, keď si budete vypisovať bio.
„Čo vás robí výnimočným/výnimočnou? Nepremýšľajte príliš ťažko, bavte sa.“
LiveChat pomáha firmám zlepšovať ich zákaznícku podporu prostredníctvom online komunikácie v reálnom čase. A ako sa snažia presvedčiť potenciálnych zákazníkov, aby si LiveChat zaplatili?
Trochu nástojčivý headline pardáne dopĺňa pekné, kreatívne a zrozumiteľné copy v popise.
„Ako im pomôcť lepšie, než pohotovým chatom na vašom webe? Je rýchlejší ako e-mail a efektívnejší ako telefonát. Nenechajte vašich zákazníkov čakať.“
Samozrejme, nechýba ani CTA button, ktorý presmeruje používateľa na podstránku o fungovaní služby.
A od služby LiveChat ešte jeden príklad. Ak sa prescrollujete na spodok podstránky pomoci, objavíte tam túto časť.
Konkrétne ide o kratučký text pod zadávacím poľom. „Stále nie ste presvedčený? Objavte všetky nástroje LiveChat-u.“
Empatické prihováranie sa v čase, keď potenciálny zákazník ešte nevie, či LiveChat chce, je zásah do čierneho. A pokojne tam mohla byť len druhá veta alebo vôbec nič.
Pre úplnosť len dodám, že celý spomínaný text slúži zároveň aj ako odkaz, takže smeruje presne tam, kam sľubuje.
Pop-up a načítavacie okná
Vyskakovacie okná má rád len málokto. V správnom prevedení však nemusia byť vôbec také otravné. Práve naopak. Ak zvolíte trefné a originálne micocopy v spojení s vhodným grafickým prevedením, pop-up môže perfektne fungovať.
Za takýto kreatívny a funkčný pop-up považujem aj ten, ktorý na mňa vyskočil pri službe Sleeknote. Prvotné rozhorčenie a myšlienku dajte mi pokoj rýchlo zmenil text, ktorý som si prečítala.
„Nový na Sleeknote?
Rezervujte si rozhovor 1:1 s jednými z mojich najmilších kolegov Sofie, Mortenom alebo Davidom a naučte sa, ako použiť ich nápady vo vašom biznise. A okrem toho ešte oveľa viac.“
Pri cookies hláškach som si všimla viacero originálnych textov, takmer vždy ich autor spojil so sladkou cukrovinkou. Inak to nie je ani pri Starbucks-e, ktorý sa rozhodol pre takýto text.
„Táto stránka používa cookies, ale nie tie, ktoré sa dajú jesť.“
Skvelým bonusom je aj text pod týmto headlinom. Na rozdiel od copy na iných weboch jednoducho a zrozumiteľne vysvetľuje, na čo cookies vôbec slúžia.
Niektoré pop-upy sa dajú kedykoľvek vypnúť, a tak nie sú stálou súčasťou webtextov. Ale čo také načítavacie okná? Tie sa na stránke objavujú vždy v istom procese.
A tu sa zas naskytá skvelá príležitosť urobiť originálne texty, ktoré používateľa trochu počas čakania aspoň trochu pobavia či zaujmú.
V Duolingu narazíte na nevšedné texty, ktoré vás povzbudia do učenia a súčasne urobia čakanie príjemnejším. Appka má dokonca niekoľko verzií, takže sa vám len tak ľahko nezunujú.
Rovnako originálny a zaujímavý je aj text Slack-u, ktorý sa vám zjaví v načítavacom okne.
„Nezabudni sa postaviť a raz za čas sa precvičiť. − Tvoji kamaráti zo Slacku.“
Texty v načítavacích oknách Slacku sa dajú dokonca navrhovať. Takže ak chcete kolegov (de)motivovať, povzbudiť alebo rozosmiať, pokojne choďte do toho.
Áno, tú značku poznám
Pri písaní webcopy je často reč o hlase (voice) a tóne komunikácie (tone). Hlas predstavuje povahu komunikácie, jej typický charakter.
Hlas má zároveň vytvoriť dojem, ktorý sa nedá opísať inak, len vetou: „Áno, toho človeka poznám.“
Za hlasom značky sa však skrýva viac než len produkt či služba. Je to zmes ľudí, posolstva, videnia sveta či firemnej kultúry. Unikátna perspektíva, ktorá sa pri žiadnej inej značke neopakuje.
Ako to ale býva, aj pri hlase značky sa treba krotiť. Pretože text síce má vynikať živosťou a ľudskosťou, no stále zostáva jednoduchý a primeraný.
Dokonca aj vtedy, keď budete meniť tón komunikácie, ktorý vychádza najmä z emócií a situácie.
To znamená, že radostnejšie dokončenie objednávky sprevádza kamarátsky a pozitívny tón. No ak treba používateľovi poradiť pri chybových hláškach alebo na FAQ, je celkom prirodzené, že zvolíte pokojný, serióznejší a priamočiary tón.
A čo má toto všetko spoločné s microcopy? Veľa. Aj v tých najmenších textoch sa totiž musí odrážať hlas značky a voliť správny tón.
Takisto treba myslieť na to, že micro texty majú často pomocnú funkciu. Radia, riešia problém, ukážu smer, vysvetľujú.
Kreativita je jedna vec, ale rovnako dôležitá je aj empatia. Vždy si teda pomyslite, čo asi prežíva človek, keď sa ocitne na danej stránke či pri konkrétnom texte.
Pri zdĺhavom načítavaní platby alebo stránky iste nechcete nikoho dráždiť. Kapišto?