Najdôležitejšia časť práce? Relax. Toto sú naše tipy, ako dokáže byť voľný čas prínosom
Najdôležitejšia časť práce? Relax. Toto sú naše tipy, ako dokáže byť voľný čas prínosom
Nutne potrebujete motiváciu či nápad, ako sa v práci nakopnúť? Tak sa pohodlne usaďte do kresla a pozrite si Netflix. Naozaj. Výsledky tejto aktivity vás môžu prekvapiť.
Povedzte sami: Koľkokrát vám pomohlo pustiť sa do práce, keď ste si dali vaňu, išli to vyplávať alebo ste si otvorili knihu?
Každému človeku pomáha upustiť z pracovného tlaku niečo iné. Paradoxne, v práci môžete zo svojich obľúbených činností naspäť profitovať, hoci sa to tak na prvý pohľad nemusí zdať.
Preto som obehal zopár mojich kolegov a poprosil ich, aby sa skúsili zamyslieť nad otázkou: „Pri ktorých aktivitách dokážeš úplne vypnúť a na konci dňa z nich čerpáš aj v práci?”
Natyina dilema
Filmy či seriály bývajú pravidelnou témou rozhovorov našich content meetingov. Niekedy sa pozastavíme nad bizarnosťou artových diel, inokedy nad guilty pleasure blockbustermi.
Občas sa však nájdu filmy, ktoré rezonujú aj v sfére našej práce marketérov a ľudí, ktorí pracujú s mediálnym obsahom. Napríklad ako tie, nad ktorými sa zamýšľala naša copywriterka Naty:
„Marketérom sociálne siete vďaka reklamám slúžia veľmi dobre. Netreba však zatvárať oči pred tým, čo sa vo všeobecnosti na sociálnych sieťach deje. Ich nie príliš pozitívny vplyv popisuje dokument Social dilemma, po ktorom asi nejeden človek zvažuje, že si zmaže konto na Facebooku či Instagrame.
Zdesenie a ešte väčšia potreba chodiť na Facebook menej sa dostavila aj u mňa. Veď keď vám niekto zámerne predhadzuje hoaxy a negatívne správy, načo aj. Paradoxom je, že v dokumente o neduhoch sociálnych sietí hovoria práve inžinieri, ktorí sa sami podieľali na ich vývoji. O to zaujímavejšie a pravdivejšie je pozeranie.”
Aby skepse okolo médií nebolo málo, Naty upozornila ešte na jednu minisériu, ktorá približuje príbeh stanice Fox News:
„Priznávam, táto miniséria nie je o reklame či marketingu ako takom. Podprahovo sa však dozviete, ako funguje práca v televízii. A nemám pre vás dobrú správu, nebude to nič motivačné.
Dozviete sa skôr to, ako telka ohýba verejnú mienku či ako sa cez televíziu pretláčajú do pozornosti ľudí vplyvní politici. Aby som však nikomu nekrivdila, ide čisto o príbeh stanice Fox News a jej niekdajšieho riaditeľa Rogera Ailesa, z ktorého vám bude ťažko už v prvej časti. Ale nebudem prezrádzať, pozrite si.”
Hoci tieto kritické diela môžu pôsobiť pre bežného diváka odstrašujúco, pre nás z marketingovej branže sú skôr pripomenutím, že by naša práca mala byť morálnym záväzkom robiť veci tak, aby neškodili a prinášali užitok druhým.
Tomášova súkromná knižnica
U nás v domčeku je takmer istotou, že keď niekto od niekoho počul o fajnovej knihe z našej branže, náš copywriter Tomáš ju bude vedieť recenzovať.
Keďže sa však ženy a knihy nepožičiavajú, bude vám musieť stačiť zhrnutie trojice tých, ktoré ho v poslednom období oslovili najviac.
Rory Sutherland: Alchymie
„Rory Sutherland je legenda reklamného sveta a bývalý generálny riaditeľ OgilvyOne. Je to prvá kniha, ktorú napísal po tridsiatich rokoch práce v reklame.
Nájdete v nej brilantnú analýzu ľudského konania, množstvo poznatkov z vedeckých výskumov a behaviorálnej psychológie, ale aj veľmi svieže a vtipné historky z jeho súkromného života a praktické príklady z jeho kariérnej praxe.
Rory vo svojom debute vysvetľuje, prečo sú niektoré kampane z pohľadu ľudského správania tak šialene úspešné a samozrejme aj naopak. Hlavnou témou je pritom tvrdenie, že aby ste oslovili ľudí, je často lepšie zamerať sa na nevedomé ľudské túžby a motívy, skôr ako na racionalitu a konvenčnú logiku.
Vďaka tejto knižke pochopíte, prečo si ľudia volia radšej populistov, kupujú drahé autá či predražené a nechutné malinovky alebo radšej navštívia kaviareň, ktorá má pred vchodom vyložené stoličky.”
Jonah Sachs: Winning the Story Wars
„Jonah Sachs marketérov vníma ako moderných rozprávačov mýtov, ktorí ak si chcú na svoju stranu získať sympatie a strhnúť davy, potrebujú rozpovedať zapamätateľný a dobre vyrozprávaný príbeh, s ktorým sa ich publikum dokáže stotožniť.
Autor vám vysvetlí vďaka čomu je storytelling značiek ako Old Spice či Nike taký úspešný v masovom merítku. Kniha navyše obsahuje praktické cvičenia a techniky na to, aby ste podobné príbehy dokázali tvoriť sami.”
Dr. Jan Brabec: Bůh, ďábel, reklama a nacismus
„Aj pred 100 rokmi malo Československo veľké marketingové esá ako Solar, Brabec či Sutnar, ktorí sa združovali v Československom reklamnom klube. Dostala sa mi do rúk útla knižka od jedného z týchto velikánov – Dr. Jána Brabca.
Kniha je prepisom prejavu, ktorý Brabec predniesol kolegom hneď po skončení druhej svetovej vojny. Je analýzou toho, na čom bola postavená nacistická propaganda a zároveň výstrahou, čo všetko sa môže stať, keď ľudia, ktorí sa venujú reklamným technikám a ovplyvňovaniu verejnej mienky, ich využijú k šíreniu zla.”
Sučove pľúca za troch
Keď sa Sučo práve nezaoberá kultúrou a fungovaním vo firme, sprevádza jeho voľný čas číslica tri. A to nielen v jej symbolickom význame.
Od práce si oddýchne a novú motiváciu do nej totiž najviac čerpá z troch zdrojov – knihy, meditácia a triatlon.
Áno, to je ten šport zložený z troch ďalších športov. Väčšina z nás by už len pri predstave 2 km plávania, 90 kilometrov na bicykli a polmaratónu takmer vykašľala prefajčené pľúca.
Nuž, pre niekoho je zase triatlonový tréning neoddeliteľnou súčasťou každého dňa:
„Za svoj život som skúsil veľa športov, no ani jeden ma nedokázal chytiť tak, ako práve triatlon. Možno je to preto, že nerobím jeden šport, ale rovno tri. A možno preto, ako veľmi ma učí pokore, disciplíne, rešpektu a time managementu.
Už na začiatku trénovania som pochopil, že výzvou nebude tento šport len dlhodobo fyzicky zvládať, ale mať naň popri práci čas.
Nie je totiž vôbec jednoduché pravidelne trénovať popri práci viac ako desať hodín týždenne, no na druhú stranu, bez toľkej porcie tréningov by som zase nevedel toľko a tak aktívne pracovať. Je to rovnováha, pri ktorej si nemôžem dovoliť prokrastinovať ani na jednej strane.”
Ešte predtým, než si Sučo obuje tretry a vysadne na bicykel, stihne si ráno na pár minút vyčistiť hlavu od všetkých myšlienok:
„Každý deň si človek nesie v hlave kopec myšlienok. Keď sa ich nenaučíme aktívne filtrovať, dokážeme sa v nich veľmi jednoducho zacykliť. Na odpútanie sa od nich pritom nepotrebujete týždňové pobyty v kúpeľoch.
Je až neuveriteľné, ako dokáže päť či desať minút rannej meditácie a poctivého dýchania uvoľniť všetok pretlak myšlienok. Meditácia je súčasťou mojej každodennej rannej rutiny. K jej zostaveniu ma, okrem iných osobností, inšpiroval Jay Shetty v svojej knihe Think Like a Monk.
Keď sa mi ráno podarí rituál splniť, do dňa vstupujem oveľa uvoľnenejší a schopný riešiť veci s chladnejšou hlavou.”
Zdroj: Goodreads
Johnyho prednáška
Nikdy nie je na škodu inšpirovať sa ľudmi, ktorí niečo dokázali. Týmto životným múdrom sa riadi aj náš stratég Johny.
Pre neho je jednou z najinšpiratívnejších postáv marketingu a reklamy Dave Trott, zakladateľ viacerých úspešných agentúr a ešte úspešnejších kampaní.
„Čo si na ňom cením najviac je, že nebullshituje technickými termínmi ako 'the next big thing', ale snaží sa naučiť marketérov vnímať ľudskú podstatu. Tá sa totiž, na rozdiel od technických inovácií, nemení, čo dokáže využívať pri tvorbe komunikácie.
O týchto východiskách, ale aj mnohých ďalších myšlienkach je aj jeho takmer 40-minútová prednáška. Tak sa pohodlne usaďte a stlačte play.”
Čakyho mimikry
Počuli ste už o mýte, ktorý tvrdí, že náš mozog využíva len 10 % svojej kapacity? Táto téma zaujala takmer celé ľudstvo, a teda aj nášho dizajnéra Čakyho.
Jednou z vecí, ktoré ho dokážu chytiť, sú dokumenty. Nemám na mysli len tie o afrických kmeňoch na Viasat Nature, ale tematicky naozaj rôznorodé. Od života na safari cez TED prednášky až po reportáže z japonských bytov s obytnou plochou desať metrov štvorcových.
Jedným z najfascinujúcejších vzdelávacích videí je pre Čakyho práve to o funkcii nášho mozgu a mýte, ktorému veria takmer dve tretiny populácie.
Podľa informácií z krátkeho videa plynie nielen to, že využívame celú kapacitu mozgu, ale tiež, že jediným rozdielom medzi ľuďmi a opicami je fakt, že sme sa naučili variť.
Neveríte? Tak sa po zhliadnutí presvedčte sami. Objasnenie dokonalého fungovania a samoregulácie ľudského mozgu však pre Čakyho nemalo len informačnú hodnotu.
„Prinútilo ma to premýšľať nad tým, čo mňa ako dizajnéra inšpiruje pri kreatívnom procese. Často sa totiž stáva, že hľadáme námety vo veciach, ktoré už človek niekedy v minulosti vyrobil. Zabúdame sa však pozerať na prírodu okolo nás.
Tá je sama osebe dokonalá a využíva presne toľko, koľko potrebuje, aby fungovala. Aj z tejto myšlienky vznikol novátorský smer biomimicry.”
Podľa poučiek na internete by sa smer biomimikry dal definovať ako postup, ktorý človeka vedie k poznaniu prírody, učí ho a nakoniec sa inšpiruje jej fungovaním pri riešení výziev tvorby dizajnu.
„Čo viem, tak jednou z najznámejších biomimikry ideí sú zdieľané bicykle či kolobežky. Podobným systémom, teda zober najbližší bicykel, odstav ho, kde chceš, a tam si ho vezme zase niekto iný, fungujú mravce.
Tie tiež, keď už nevládzu ťahať náklad na ich ramenách, spustia bremeno dole. To si po ceste do mraveniska nájde ďalší mravec plný síl a náklad bez problémov donesie.”
Nech už teda trávite voľný čas akokoľvek, jedno je jasné – tie najlepšie nápady často prídu z najmenej očakávaných zdrojov. Preto skúmajte a skúšajte všetko, čo vám vaša osobnosť a zvedavosť dovolia.