Freelance alebo agentúra? Poriadne zvážte, komu zveríte do rúk vaše PPC kampane
Freelance alebo agentúra? Poriadne zvážte, komu zveríte do rúk vaše PPC kampane
Neviete sa rozhodnúť, či si budete kampane spravovať sami alebo ich outsourcujete agentúre či freelancerovi? Žiadna panika. Poďme sa pozrieť na zopár krokov, na ktoré je dobré myslieť ešte pred tým, než sa do všetkého pustíte.
Predstavte si, že vlastníte nadupaný web a máte vypracovanú efektívnu marketingovú stratégiu na to, aby ste generovali potenciálnych zákazníkov alebo podporili predaj. Máte to? Skvelé.
Vzhľadom na to, že platená reklama Google search ponúka v priemere 200 % ROAS (jednu korunku dám a dve sa mi vrátia), tento fakt by mala obsahovať aj vaša marketingová stratégia.
Samozrejme, čím vyššie percento ROAS pri svojich kampaniach dosiahnete, tým viac koruniek sa vám vráti. Neviete však, ako s Google reklamami začať?
Možno sa pohrávate s myšlienkou, že si kampane budete spravovať a optimalizovať sami. Hneď vás stopnem, pretože everybody need in his life a PPC specialist. Ak sa teda pýtate na hlavný dôvod, prečo by ste si mali na spravovanie Google kampaní niekoho najať, sú to dve slová – maximalizácia výkonnosti.
PPC konzultanti môžu byť pre vaše podnikanie až dvojnásobne prospešní. Čo to znamená?
S ich pomocou sa múdrejšie rozhodnete o budúcnosti vašich kampaní. Ako kompetentní vedia lepšie analyzovať dosiahnuté údaje a vykonávať jednotlivé kroky na to, aby vaše kampane boli čo najefektívnejšie. Disponujú tiež inovatívnymi znalosťami, aby vaše reklamy boli aktualizované na základe najnovších trendov, a okrem toho vedia implementovať stratégie a podať vášmu sales tímu pomocnú ruku kvalitnými leadmi. Ako neskúsený sa tak vyhnete takzvaným kritickým chybám, čím ušetríte nemalé peniaze.
Zadarmo však ani kura nehrabe a pomoc od takéhoto človeka niečo stojí. Ušetrí vám však nielen čas, ale aj vrásky pri študovaní Google a Facebook postupov či tvorby kampaní.
Keďže sme si už vysvetlili dôležitosť PPC konzultanta, musíte si ako klient ujasniť, čo od danej spolupráce očakávate.
Náplňou práce PPC konzultanta je urobiť maximum pre to, aby ste profitovali v čo najväčšej možnej miere. Preto je dôležité, aby ste si spoločne odkomunikovali základné informácie a uľahčili tým nástup na palubu.
Na úvod by ste si mali ujasniť niekoľko vecí:
- Aký je váš rozpočet, ktorý zahŕňa mesačné výdavky na reklamu.
- Ciele, ktoré chcete dosiahnuť prostredníctvom PPC kampaní.
- Aké sú USP vášho podnikania v porovnaní s konkurenciou.
- Optimalizácia cieľovej landing page na zvýšenie počtu konverzií.
- Detailné opísanie vašej cieľovej skupiny. Aké platformy zákazníci používajú, aké sú ich nákupné trendy a v akej lokalite sa nachádzajú.
Čo sa pýtať PPC konzultanta
Ak ste si predošlé body zodpovedali, nasledovnú sériu otázok smerujte na vášho budúceho PPC konzultanta:
1. Ako budete merať úspešnosť kampaní?
Tí menej skúsení vám budú rozprávať o počte kliknutí a zobrazení, tí skúsenejší však budú hovoriť o celkových konverziách, maržiach a návratnosti investícií.
2. Ako často sa budú kontrolovať kampane?
Čím častejšie sa kampane kontrolujú a prehodnocujú, tým väčšia je šanca na to, aby rýchlejšie uspeli. V ideálnom prípade aspoň dvakrát do týždňa.
3. Ste certifikovaný?
Certifikácia Google Ads predstavuje nevyhnutné minimum pre identifikáciu prijateľných štandardov.
4. Ako zistiť, čo sa deje s mojimi kampaňami?
Pravidelný mesačný reporting by mal byť štandardom každého freelancera či agentúry.
5. Kto bude vlastniť účet?
Zlí bubáci chcú mať pod plnou kontrolou vaše účty a držia si ich ako rukojemníkov, aby ste s nimi nikam neutiekli. Trvajte na osobnom vlastníctve týchto účtov a dohodnite sa na zaslaní požadovaných povolení na správu kampaní.
6. Dlhodobé alebo krátkodobé zmluvy?
V digitálnom marketingu sa často považuje za podozrivý postup, keď agentúry požadujú od klienta podpísanie dlhodobých zmlúv. Pri dlhodobých zmluvách zákazník najčastejšie prehráva, keď zistí, že postupy kompetentných sú zlé a spôsobujú viac škody ako úžitku.
Teraz je už len na vás, či sa rozhodnete pre spoluprácu s agentúrou alebo freelancerom.
Freelance
Práca s freelancerom je výhodná, pretože má v danej oblasti určite viac znalostí a osvedčených postupov, než keby ste sa do spravovania vlastných kampaní pustili vy. Svoje vedomosti by mal vedieť pretaviť v zlepšení celkových výsledkov vašich jednotlivých kampaní a zvýšení relevantnosti návštevnosti webu.
Pravidelné aktivity, ktoré freelancer bude vykonávať na vašich kampaniach, by mali pokryť výdavky na jeho prácu. Prenechaním týchto aktivít naňho môžete investovať váš čas do ďalších oblasti, ktoré môžu rozšíriť vaše podnikanie.
Určite si však dávajte pozor pri výbere. Úrovne znalosti sa môžu líšiť a dnes sa môže nazvať “PPC freelancerom” už takmer hocikto. To znamená, že tak ako si môžete nájsť veľmi šikovného človeka, môžete natrafiť aj na niekoho, kto ani nevie, o čom točí.
Taktiež sa môže ľahko stať, že človek, ktorého si vyberiete na správu vašich kampaní, bude ochotný prejsť rovno k správe SEO, písaniu najlepších blogových článkov a vytvoreniu UX auditu. Ako? Jednoducho. Stačí pri rozhovore spomenúť, čo ste mali včera na obed. Ani sa nenazdáte a už vám príde celá cenová ponuka do mailu.
Uprednostňujte preto ľudí, ktorí sú špecializovaní maximálne na jednu alebo dve oblasti. Žiaden “všetkospravič” alebo odborník na digitálny marketing. PPC reklama ide raketovou rýchlosťou dopredu a zaužívané praktiky, ktoré boli aktualne pred rokom, dnes, žiaľ, neplatia.
Agentúra
Agentúra má väčšie odborné znalosti už len tým, že disponuje hneď niekoľkočlenným tímom ľudí, ktorí pracujú či už na stratégii alebo správe kampaní.
Niektoré agentúry dávajú svojim zamestnancom možnosť posúvať službu stále dopredu. Skúšajú, napredujú a vylepšujú procesy pri práci na požiadavkách klienta a vylepšujú ziskovosť kampaní. V spolupráci s agentúrou teda nebudete pracovať s jedným človekom, ale s balíkom špecializovaných ľudí na danú oblasť.
Výhodou je navyše to, že mnohé agentúry úzko spolupracujú s PPC nástrojmi tretích strán alebo majú priamy support od Google a Facebooku.
Ak ste doteraz boli zvyknutý na to, že si občas otvoríte Google Ads a niečo poklikáte, prosím, rátajte s tým, že ak začnete spolupracovať s agentúrou, musíte sa toho vzdať. Agentúry pravdepodobne prekopú celé vaše účty a nastavia ich tak, aby sa im s nimi pracovalo čo najlepšie.
Takisto sa môže stať, že s niektorými zmenami nebudete súhlasiť. V tom prípade si nechajte všetko aj niekoľkokrát vysvetliť. Ak chcete svoju spoluprácu s agentúrou využiť na maximum, nezabúdajte pravidelne sledovať mesačné reporty, aby ste mali prehľad o všetkých vašich kampaniach.
Spolupráca s agentúrou je super vec. Majte však na pamäti, že v niektorých agentúrach sa môže stať, že počet klientov bude taký vysoký, že tím jednoducho nedokáže kontrolovať vývoj kampaní na týždennej báze. Nezabúdajme ani na hierarchiu dôležitosti klientov. Zároveň platí, že spolupráca s agentúrou v porovnaní s freelancerom stojí viac.
Záver
Skôr ako sa rozhodnete, či si zvoliť agentúru alebo freelancera, určite si ciele, ktoré chcete pomocou kampaní dosiahnuť. Pri hiringu zoberte do úvahy aj finančné aspekty pokračovania vášho projektu.
Dobre spravovaná kampaň by vám mala generovať ziskovosť vyššiu ako samotné nálady. Koniec koncov, ste to iba vy, kto rozhodne o tom, kto je pre vás najlepším kandidátom na správu PPC kampaní.
Spravte si prieskum, porozprávajte sa s kompetentnými na druhej strane a nechajte si poradiť. Požiadajte o audity vašich súčasných kampaní a aj na základe toho sa rozhodnite, kto je pre vaše podnikanie správnou voľbou. Dôverujte ich skúsenostiam a schopnostiam dosahovať výsledky.
No nezabúdajte, do procesu tvorby a správy vašich kampaní by ste stále mali byť zainteresovaný i vy sami.