To najdôležitejšie, čo som sa naučil počas piatich rokov na pozícii account manager
To najdôležitejšie, čo som sa naučil počas piatich rokov na pozícii account manager
Do Marketingeru som prišiel ako pomerne neskúsený account manager. Za tie roky som okrem klientskej komunikácie riešil obchod, nastavovanie a riadenie projektov, nastavovanie interných, ale aj klientskych procesov či vedenie vlastného tímu. A keďže som kdesi čítal, že seniorom sa človek na svojej pozícii stane za päť rokov*, povedal som si, že možno vám už aj nejaké tie rady môžem odovzdať.
(*Disclaimer: Samozrejme, nič také ako univerzálne päťročné pravidlo v praxi nefunguje).
Čo taký account vlastne robí?
Account pozícia spočíva najmä v tom, aby ste od klienta dostali čo najlepšie informácie. Tie treba následne upraviť či doplniť tak, aby dávali zmysel. Spoločne s kolegami ich využijete na to, aby ste v želanom čase dodali klientovi želaný výsledok. Sounds simple? V podstate to simple aj je.
Fungovalo to tak, keď som začínal, a funguje to tak dodnes. Rozdiel je iba v piatich rokoch pokusov, omylov a úspechov. Ak teda chcete byť takým mega accountom, ako som ja, pripravil som si pre vás päť tipov, ktoré vám v tom pomôžu.
Nebullshitujte. Kolegov, klientov ani seba samých
Každý dobrý projekťák či account musí byť extrémne úprimný. K sebe, ku kolegom a tiež klientom. Práve úprimnosť bola tým, čím si ma Marketinger získal. A myslím si, že aj vďaka nej oslovujeme klientov.
Keď chce klient počuť váš názor, namiesto bezpečnej odpovede, z ktorej môžete profitovať, si vždy vyberte tú, z ktorej môže profitovať klient.
Neviete na niečo odpoveď? Povedzte to. Nestíhate termín? Klientovi to oznámte hneď, ako to sami zistíte. Nedokážete niečo spraviť? Klienta nebullshitujte výhovorkami. Nie je kolegov výstup dostatočne kvalitný? Nepustite ho na klienta a s kolegom to vyriešte.
Keď bullshitujete, druhá strana na to skôr či neskôr príde. Karma je sviňa. Vašich klientov už možno nejaká agentúra zavádzala, takže vás prekuknú veľmi rýchlo.
Ušetrite preto čas sebe aj klientovi, hovorte k veci a buďte vždy úprimní. Verte, že druhá strana to ocení.
Ste tvárou a hlasom agentúry – v dobrom aj zlom
Ako account nepreberáte zodpovednosť iba za komunikáciu či riadenie projektu. Nesiete zodpovednosť i za to, ako klient vníma celú firmu.
Dôležité je to, ako a či odpíšete na e-mail, to, ako s klientom hovoríte, ako prebiehajú vaše stretnutia a v konečnom dôsledku aj to, aké výstupy sa ku klientovi dostanú. Account je človek, ktorý klienta ubezpečí, že je všetko v poriadku.
On je ten, kto si vypočuje od klienta kritiku, keď je niečo zlé. On je ten, kto musí často vysvetľovať nevysvetliteľné. Klient vás nerieši ako jednotlivca, klient vás rieši ako agentúru. Inak povedané, na základe dojmu z vás si urobí úsudok aj o agentúre.
Keď sa o klienta nestaráte, je často prd platné, že vaši kolegovia na projekte odvádzajú dobrú robotu. Nepokazte to preto im ani sebe.
Úspech ste nedosiahli vy ako account, ale všetci spoločne. Fuckup nespravil kolega, ale vy. Projekt sa nepokašľal iba vám, ale celému tímu.
Dôveruj, ale preveruj
Takmer každý výstup, ktorý ide na klienta, prechádza cez accounta. Account musí byť posledným quality checkom predtým, než hocičo vyjde von.
Aj napriek tomu, že robíte s najšikovnejšími ľuďmi a veríte, že sú vo svojej práci dobrí, stále preverujte každý ich výstup. Všetci robia chyby. Nie vždy kolega správne pochopí zadanie, nie vždy je v 100 % kondícii alebo ho práca na výstupe jednoducho baví menej.
Keď s ľuďmi robíte dlhšie, zistíte, že každý je v niečom unikátny, a tiež zistíte, na čo a kedy si musíte dať pozor. Nie vždy kolegu svojimi poznámkami potešíte.
Za každý výstup ste však zodpovedný vy a musíte ho klientovi vedieť vysvetliť. Preto poriadne skontrolujte, čo posúvate na klienta, a keď sa vám niečo nezdá, nebojte sa to kolegovi povedať.
Všetko, čo sa môže stať, sa raz (aj dvakrát) stane
Ak chcete byť naozaj dobrým projekťákom či accountom, musíte predvídať. Snažte sa pochopiť všetky procesy, ktoré musia prebehnúť, aby sa zo zadania stal dobrý výstup. Hovorte s kolegami o ich práci, procesoch a snažte sa ich pochopiť.
Ak sa vám niečo na ich procese nezdá, nebojte sa navrhnúť zmenu. Umenie dobrého accounta je vopred vedieť, čo sa bude diať odo dňa, keď úlohu zadáte, až po deň, keď ju treba poslať klientovi.
Vy musíte chápať procesy a poznať ich rizikové miesta. Nestačí projekt zadať a čakať do dňa deadlinu. Problémy musíte riešiť skôr, ako vôbec nastanú.
Ako account nemôžete ukázať prstom na kolegov a vyhovoriť sa na nich. Ak urobí chybu kolega, urobíte ju automaticky aj vy. Ak nastane problém, vy ste jeho tvárou, a preto nedovoľte, aby dorazil až ku klientovi.
Klient nemá vždy pravdu
Počas riešenia projektu budete zvyčajne komunikovať s majiteľom, marketingovým manažérom alebo niekým, kto bol poverený projektom (obvykle človek, ktorý ovláda prácu s počítačom vo firme najlepšie).
Nech už to bude ktokoľvek, pripravte sa, že klienti často nerozumejú tomu, na čom spolu robíte. Hoci sa veľakrát budú tváriť, že je to presne naopak.
Aj v takýchto momentoch si však stojte za svojím slovom, poraďte sa s kolegami a snažte sa nepovoliť skôr, ako klientovi jasne odkomunikujete svoj či agentúrny postoj. Nie ste pritakávač, ste partner pre klienta, ktorý s vami robí preto, že niečo viete lepšie ako on.
Zároveň ale klientov pozorne počúvajte. Často sa stretnete s veľmi úspešnými ľuďmi, od ktorých sa máte čo učiť a ktorí poznajú svoj biznis najlepšie. Pamätajte si, riešenie hľadáte spolu. Nie každý sám.
Bonusová rada: Chill
Niekedy aj napriek tomu, že urobíte všetko správne, projekt skrátka nevyjde. Klient sa mu dostatočne nevenuje, produkt je proste blbosť, rozpočet nízky, s klientom ste si nesadli alebo ste to pokazili vy sami.
Nevadí, poučte sa, zistite, prečo to tak bolo, a využite poznatky pri ďalšej práci. Projekty budú vždy prichádzať aj odchádzať. Netrápte sa, chill out.