Design

V hlave grafika: Ako tvoríme logá so skrytým významom?

Lukáš Világi
13. 11. 2017
31049 pozretí
Design
Lukáš Világi
31049 pozretí
13. 11. 2017

V hlave grafika: Ako tvoríme logá so skrytým významom?

Pri tvorbe loga sa neustále snažím zakomponovať do znaku podstatu firmy, avšak nie iba tak prvoplánovo. Do loga vždy vkladám hlbšiu myšlienku, ktorú možno neuvidíte na prvýkrát, možno ani na druhýkrát, ale keď ju raz objavíte, uvidíte ju tam stále. Aby ste lepšie pochopili, o čom hovorím, ukážem vám niekoľko mojich prác spolu s postupmi, ktorých som sa pri ich tvorbe držal.

Začiatky sú vo svojej podstate vždy rovnaké, hoci sa môžu líšiť výnimočnými situáciami.

Klasickým postupom je, že zo zadania alebo priamo od klienta sa najprv snažím zistiť čo najviac o tom, o akú firmu ide, akú má klient predstavu, čo chce logom povedať a aká je jeho cieľová skupina.

Keď získam odpovede na všetky spomenuté otázky, spíšem si kľúčové slová, ktoré v jednoduchosti charakterizujú danú firmu a oblasť podnikania. K týmto kľúčovým slovám následne začínam priraďovať symboly/ikonky a snažím sa medzi nimi nachádzať určité súvislosti.

Pod spojením nachádzať súvislosti mám pritom na mysli hľadanie spôsobov, ktorými by som mohol dané symboly spojiť do jedného celku a vytvoriť tak niečo unikátne.

Pozrite si teda 3 ukážky mojich prác spolu so stručným opisom, ako som pri ich tvorbe postupoval:

Rodinné vinárstvo Hulanský

Značka Hulanský patrí rodinnému vinárstvu, ktoré si zakladá na priateľskom vystupovaní a prednosť dáva predovšetkým kvalite pred kvantitou. Vychádzajúc zo základných informácií o firme sme sa zhodli na tom, že logo by malo byť hravé, malo by vyjadrovať rodinnú atmosféru a, samozrejme, malo by byť aj ľahko zapamätateľné.

 

Kľúčové slová: víno, hrozno, rodina, priateľstvo, ľudia, posedenie, hravosť


Vyobraziť víno pre mňa nebola ťažká úloha, keďže vínko som už, prirodzene, niekoľkokrát držal v ruke. Prvé, čo mi pri tomto slove napadlo, boli symboly ako fľaša alebo hrozno. V tomto prípade mi viac sadla fľaša.

S rodinou to už bolo trochu ťažšie. Ako citlivo prepojiť rodinu s alkoholom? No čím viac som sa pokúšal rôznymi spôsobmi zobraziť človeka, tým viac mi trup s hlavou začal pripomínať fľašu so štupľom. Práve tak napokon vznikol nápad prepojiť fľašu vína s postavou človeka.

Ako sa však hovorí, tie najlepšie nápady prichádzajú nečakane, a tak prišiel aj ten nasledujúci. Úplnou náhodou som totiž zduplikoval fľašu vína a v tom momente mi udrel do očí prázdny priestor medzi fľašami. A zrazu som to tam videl. Pohár na vínko ako stvorený.

 


 

Voilà, logo dostalo ten správny šmrnc.

Využitie negatívneho priestoru a spojenie viacerých významov do jedného celku mi teda umožnilo vytvoriť logo, ktoré si určite zapamätáte, hneď ako začnete vnímať jeho skrytú myšlienku.

Ďalšou úlohou bolo nájsť správny font, ktorý bude ladiť s krivkami celého znaku. V tomto prípade som zvolil ručne písaný font CheddarJack, ktorý celému logu dodal ešte priateľskejší feeling.

Súčasťou návrhu bola aj etiketa, ktorá mala fľašu pozdvihnúť na novú úroveň. Mojím cieľom bolo vytvoriť niečo odlišné. Niečo, čo v regáli automaticky upúta váš zrak a vínko si tak kúpite už len kvôli etikete.

Tak som prišiel s nápadom vyrezať do etikety pohár, vďaka čomu sa pri nalievaní vína do pohára na etikete zobrazí rovnaký efekt.

Tantrické masáže Magical touch

Navrhnúť logo pre tantrické masáže sa už na prvý pohľad javí ako zaujímavá práca. Erotika, nahé telá, ženy, to všetko sú témy, ktoré zaujímajú väčšinu chlapov. Po týždni premýšľania som však bol z tohto zadania „napružený“ akurát tak ja, nie tá časť tela, ktorú by ste zrejme čakali.

Aj tentokrát som sa držal klasického postupu.

 

Kľúčové slová: masáž, dotyk, tantra, mandala, nahé telo, relax, energia, uvoľnenie


Prvé, čo mi napadlo, bolo, že v logu určite musí byť vyobrazený prsník. Ako však dostať do loga ženský prsník tak, aby to nebolo príliš erotické a vulgárne?

Po niekoľkých dňoch premýšľania, v jeden neskorý večer, pri romantickej večeri s vínkom a s popletenými hlavami... no zbytočnosti bokom. Jednoducho som si uvedomil, že prsník dokonale sadne do ruky. :-) A presne tak sa zrodila myšlienka, ako by mohlo logo Magical touch vyzerať.

Zostávalo už len hodiť to na papier a vyčarovať niečo tantrické.

Vďaka naštudovaným poznatkom som zistil, že tantra je hinduistické učenie so životnou energiou. Nuž a ja si pod energiou predstavujem spojené ruky, ktoré opisujú kruh. V tejto fáze som teda mal logo už takmer hotové.

Stále však zostávalo vyriešiť to, aby logo získalo „hinduistický“ vzhľad. Mojou predstavou bolo, aby logo na prvý pohľad pripomínalo orientálnu mandalu. Posurfoval som teda po internete, pozrel som si, ako mandala vyzerá, do loga som doplnil špirálky a čiarky a logo bolo hotové.

PS: Niektorí kamaráti vidia v logu aj inú intímnu časť tela. Uhádnete akú? ;-)

Realitná kancelária Charles

Mojím tretím príkladom je spoločnosť, ktorá sa zaoberá predajom a kúpou nehnuteľností. Tá mala jasné požiadavky. V logu nesmel byť žiadny domček ani budova a logo malo byť univerzálne pre rôzne segmenty realitného trhu.
 

Kľúčové slová: byt/dom, pozemok, pôdorys


Keďže klient v zadaní jasne definoval, že si neželá, aby bol v logu domček, musel som prísť s iným riešením.

Áno, možno by stačilo pekným písmom napísať názov Charles. Ale po prvé – nie som kaligraf, čiže by som to nevedel napísať ručne. A nájsť ideálne písmo, ktoré by sa páčilo klientovi aj mne, to by trvalo celú večnosť. No a po druhé – logo musí mať hlbší význam, nechcem predsa tvoriť niečo obyčajné.

V situácii, keď nedokážem prísť na to, ako jednoducho zobraziť dva spoločné znaky, príznačné pre oblasť podnikania klienta, vždy siaham po alternatívnom riešení. Tým je začiatočné písmenko.

V tomto prípade išlo o CH, ktoré spolu s pôdorysom napokon vytvorilo veľmi pekný a jednoduchý celok. Čo poviete?

Rada na záver

Uvedomte si, že inšpirácia sa nachádza na každom kroku. Stačí mať len otvorené oči, naštartovaný mozog a výsledok sa dostaví.

Či už nájdete spojitosti vo veciach, ktoré bežne používate, alebo si len náhodou všimnete, že veci do seba zapadajú a svojou súhrou dokážu vytvoriť jeden celok. Prípadne vám písmená svojím tvarom pripomenú činnosť, ktorá charakterizuje oblasť, v ktorej firma pôsobí.

Podstatné je, aby ste sa vždy snažili vykúzliť niečo nové, niečo s myšlienkou a viacerými významami. Pretože, podľa môjho názoru i skúseností, sú práve viacvýznamové logá pre klienta, ako aj pre náhodného okoloidúceho veľmi dobrým pútačom.

Verte, že ak sa už nad vaším logom niekto na chvíľku pozastaví, získali ste si jeho pozornosť a utkviete mu v pamäti. A čo je ešte lepšie, v mnohých prípadoch dokáže dobre spracované logo vyvolať aj úsmev na tvári. Teda v mojom prípade dozaista. :-)

PS: Ak poznáte logo alebo ste dokonca vytvorili logo so skrytým významom, budem veľmi rád, ak mi ho hodíte do komentáru.
 


 

Lukáš Világi Grafickému dizajnu sa venujem už od strednej školy. Práca na počítači mi vždy išla lepšie ako literatúra či dejiny, a tak som sa vybral touto cestou. Počas 10 rokov som si prešiel offlinom aj onlinom, od vizitiek po weby, od časopisov po logá. Preklikal som sa už skoro všetkým, a to na mne zanechalo stopy. Som tak trošku blázon, ale so zmyslom pre detail. Chodím s hlavou nahor a pozerám sa vpred, pretože viem, že dizajn je všade okolo nás. Vnímam každý detail a neustále premýšľam, ako by som ho zlepšil. Mám rád do detailu premyslené veci a slovné hračky a taktiež rád hľadám neobjavené. Riadim sa heslom, že aj pád na hubu je pohyb vpred.

Mohlo by vás zaujímať