Týchto 7 faktorov nenápadne znižuje organickú návštevnosť vášho webu
Týchto 7 faktorov nenápadne znižuje organickú návštevnosť vášho webu
Veľakrát sa stáva, že aj napriek tomu, že máme o všetky SEO záležitosti postarané, organická návštevnosť na webe sa nám stále znižuje. Prečo sa to vôbec deje? Dôvodom môže byť nasledujúcich 7 faktorov, ktoré často negatívnym spôsobom ovplyvňujú organickú návštevnosť.
Niektoré z nich sa pritom na prvý pohľad môžu zdať ako banality, no aj tak dokážu vo veľkej miere znížiť návštevnosť z výsledkov vyhľadávania.
Prejdime teda priamo ku konkrétnym SEO faktorom, na ktoré si treba dať pozor, ak chcete, aby vám organická návštevnosť na webe stúpala. Toto sú oni:
1. Neindexované vstupné stránky
Overte si, či Google indexuje vaše vstupné stránky. Pomerne rýchlo a jednoducho to dokážete zistiť aj bez hocijakých softvérov, a to pomocou príkazu site:vasadomena.sk. Vo výsledkoch vyhľadávania vám vyhľadávač zoradí všetky stránky, ktoré indexuje.
Prípadne to môžete urobiť aj pre konkrétny výraz, čím zistíte, či je pod istým výrazom indexovaná tá vstupná stránka, ktorú považujete za najrelevantnejšiu: klucove slovo site:vasadomena.sk.
Ak sa požadovaná podstránka nenachádza v indexe, odporúčam si skontrolovať povolenie indexácie v súbore robots.txt. V prípade, ak je tento súbor v poriadku, pes môže byť zakopaný aj v samotnom zdrojovom kóde: “”, čo slúži takisto na blokovanie indexácie.
2. Príliš veľa spamu na stránke
Uistite sa tiež, či Google Analytics do štatistiky nezaratúva aj robotov (spam) alebo iné algoritmy, ktoré navštevujú stránky z rôznych podivných zdrojov a správajú sa ako reálni ľudia, no konverzie v skutočnosti nevykonajú.
Zvyčajne je pre “takúto návštevnosť” typická vysoká miera okamžitých odchodov, čo v prípade veľkého počtu takýchto algoritmov môže výrazne zhoršiť jednotlivé metriky, ako je napríklad miera okamžitých odchodov, konverzný pomer, počet návštev a podobne.
Predísť tomuto sa dá viacerými spôsobmi. Odporúčam nastaviť si filtre v službe Google Analytics – najlepšie je vytvoriť si nové filtrované zobrazenie, aby ste mali k dispozícii aj “raw” dáta, a to napríklad pomocou filtra “filter by hostname”.
3. Nedávne zmeny na stránke
Stáva sa, že pri redizajne alebo pri iných úpravách webu zmeníme samotné on-page prvky alebo content, vytvoríme nové podstránky alebo zrušíme už neaktuálne. Je dôležité si uvedomiť, že pre vyhľadávač môže byť niekedy ťažké pochopiť, že od jedného momentu zrazu registruje iný obsah na danej podstránke, aký bol predtým.
Tento proces, keď si vyhľadávací algoritmus po zmenách musí prejsť celú stránku a zaradiť správne do svojej indexácie, nazývame recrawl-om. Ak doteraz Google na stránke registroval isté kľúčové slová, ktoré zrazu z on-page prvkov zmizli, ľahko môže pozície zhoršiť, keďže danej vstupnej stránke vyhodnotí nižšiu relevanciu.
Častou chybou po rebrandingu alebo zmene štruktúry podstránok je absencia presmerovaní 301 (permanent redirect).
Novovzniknutým URL adresám môže trvať dlho, kým im Google pridelí dostatočne vysokú autoritu a, naopak, pomocou presmerovania 301 dokážeme “silu” starej, už neaktuálnej podstránky preniesť na novú. Samozrejme, len v tom prípade, ak ide len o zmenu v URL adrese a nie v contente stránky.
4. Podobné vstupné stránky si medzi sebou navzájom konkurujú
Ďalším častým javom je, keď sa na webe vyskytne viac podstránok s podobnými URL adresami a contentom, ako napríklad:
www.vasadomena.sk/e-shop/imunita
www.vasadomena.sk/blog/imunita
www.vasadomena.sk/poradna/imunita
Google v takomto prípade môže byť zmätený a nevie jednoznačne určiť, ktorá vstupná stránka je najrelevantnejšia pre dané kľúčové slovo. Vo vyššie uvedenom prípade o dobré pozície bojujú 3 podstránky rovnakej domény. A povedzme si to narovinu – úplne zbytočne.
Ak vás zaujíma riešenie tejto problematiky, bližšie som ju rozoberal v mojom článku o optimalizácii produktových podstránok.
5. Štruktúrované dáta, ktoré sa nezobrazujú správne
Po implementácii štruktúrovaných dát máme často tendenciu zabudnúť na ne. Veď sme to už raz nastavili, otestovali a všetko bolo v poriadku. Áno, ale nezabúdajte na to, že akékoľvek zmeny v obsahu na stránke môžu ovplyvniť zobrazovanie štruktúrovaných dát vo výsledkoch vyhľadávania.
Napríklad, minú sa červené kabelky zo skladu, v detaile produktu sa zmení stav na “nie je na sklade” a Google pod indexovanou stránkou vo výsledkoch vyhľadávania zmení status, hoci bielych kabeliek je ešte stále dosť na sklade.
Samozrejme, závisí to aj od backend-u. Predstavme si, že toto nastane, ľudia na našu vstupnú stránku neklikajú a ani vlastne nevieme prečo.
Odporúčam preto správnosť implementácie štruktúrovaných dát otestovať nástrojom search.google.com/structured-data/testing-tool.
6. Zmeny v PPC politike Google Adwords
Začiatkom tohto roka Google odstránil pravý panel určený pre platenú reklamu, a tak sa odvtedy môže stať, že pred organickými výsledkami sa objavia až 4 inzeráty.
Mohli by sme si položiť otázku: Ak človek neklikol ani na jednu reklamu z troch, prečo by potom klikal na štvrtú?
Štatisticky je dokázané, že pri 4 reklamách nad organickými výsledkami sa znižuje organická návštevnosť už pri stránke na prvej pozícii.
7. Zmeny v trendoch
Správanie sa ľudí na internete je dynamické, ovplyvňované mnohými faktormi. Spôsobuje to napríklad sezónnosť, nový populárny produkt na trhu, politické zmeny, teroristický útok, počasie, vtipné videá, ale aj Pokémon Go a podobne.
Tento siedmy faktor je v podstate nekontrolovateľný, kedže na takéto zmeny, bohužiaľ, nemáme dosah. Je však dobré, ak sa im vieme prispôsobiť a navyše sa vieme od nich učiť. Minimálne to, ako sa správať pri najbližšej alebo podobnej takejto zmene.
Spomeniete si napríklad na to, keď sa po prvých recenziách smartfónu iPhone 6 objavil na Ebay-i produkt “Rolling spin for Iphone 6”?
Alebo keď sa po vydaní počítačovej hry Fallout 4 11. novembra 2015 o 10 % znížila návštevnosť známeho pornografického portálu Pornhub?
Zhrnutie
Optimalizácia pre vyhľadávače je súborom viacerých drobných prvkov, ktoré sa niekedy síce zdajú byť maličkosťami, no ich absencia alebo nesprávna implementácia môže negatívne ovplyvniť organickú návštevnosť na vašej webstránke.
V článku som zhrnul najčastejšie faktory, ktoré majú dopad práve na organickú návštevnosť. Z nich boli mnohé nekontrolovateľné, avšak aj také, ktoré môžete mať pomerne ľahko pod kontrolou. Dbajte preto najmä na:
idexáciu Google – teda to, či sú indexované všetky dôležité vstupné stránky
skreslené štatistiky v Google Analytics – vytvorte si filtre v Google Analytics
spam na stránke – bojujte proti robotom/spamu
štruktúrované dáta a breadcrumbs – nastavte si správne zobrazenie vašich stránok vo výsledkoch vyhľadávania
SEO kanibalizmus – eliminujte počet podstránok, ktoré si medzi sebou navzájom konkurujú z hľadiska SEO
Máte o všetky tieto záležitosti postarané? ;)