Ako na lokálne SEO? Pozrite si jednoduché tipy pre začiatočníkov
Ako na lokálne SEO? Pozrite si jednoduché tipy pre začiatočníkov
Lokálne SEO, lokálne SEO. To som už, tuším, niekde počul/a... A keby aj nie, nevadí. Cieľom môjho článku je totiž to, aby som vás do úvodu lokálneho SEO zasvätila. Pripravte si teda šálku obľúbeného nápoja, pohodlne sa usaďte a pustime sa do toho.
Čo vlastne to lokálne SEO je?
Lokálne SEO je popri tom všeobecnom (áno, pracujete na oboch naraz, pretože tvoria jeden celok) pomocníkom pre váš biznis, prostredníctvom ktorého sa snažíte váš web dostať do lokálnych výsledkov vyhľadávania.
To znamená, že sa usilujete priviesť na váš web zákazníkov z miesta, na ktorom aktuálne pracujú, pohybujú sa, žijú či na krátky čas pôsobia.
Platí to najmä pre služby lokálne, ako sú napríklad bary, kaviarne, reštaurácie, autoservisy či obchodné centrá, ale aj pre maliarov, kvetinárov alebo opravárov.
Uveďme si bežný príklad z praxe:
Zuzka hľadá pre svoju mamu špeciálny darček, pretože dnes oslavuje narodeniny. Obyčajný telefonát však Zuzke nestačí. Rozhodne sa preto, že mame objedná kyticu a nechá jej ju doručiť priamo domov. Mama je na dôchodku, celé dni trávi doma a práve takáto maličkosť ju môže veľmi potešiť.
Zuzka teda zadá do vyhľadávača kľúčové slová "kytica donaska domov ruzinov", po ktorých sa jej následne zobrazia tie najrelevantnejšie výsledky. Ak podnikáte v Ružinove, verte, že práve v týchto výsledkoch sa chcete nachádzať. Veď ste predsa len pár centimetrov od toho, aby ku vám prišiel zákazník, ktorý u vás nakúpi.
V niekoľkých bodoch si preto poďme ukázať, ako by ste mali správne pristupovať k lokálnemu SEO.
Optimalizujte on-page SEO prvky na lokálnej landing page
Pri práci na lokálnom SEO by ste meno svojej lokality mali zapracovať do titulku, meta popisku aj URL vašej lokálnej landing page. Dobre urobíte, ak vašu lokalitu uvediete aj do alt textov obrázkov.
Samozrejme, pre meta popisok aj titulok platí, že čím bližšie k začiatku je lokalita uvedená, tým lepšie. Ideálne je, ak ju zapracujete aj do URL adresy.
Google vám v titulku dovoľuje uviesť cca 50 znakov, pričom meta popisok sa naposledy rozšíril na cca 160 až 200 znakov, teda 600 pixelov.
Z mojich skúseností však vyplýva, že čím je popisok kratší a výstižnejší, tým je lepší (pretože len s ťažkosťou presne odhadnete, koľko tých sľúbených 600 pixelov je).
Poďme sa pozrieť na príklady z praxe:
Z mojich výsledkov som si náhodne vybrala dva meta popisky. Počtom znakov sú na tom nasledovne:
Chcete poslať kvety v Bratislave? V tomto meste máme vlastnú donáškovú službu zadarmo s doručením už do 1-2 hodín. Donáška kvetov, donáška kytíc v...
www.kvetonos.sk | Expresná donáška kvetov v Bratislave a okolí www.kvetonos.sk | Express delivery of flowers in and around Bratislava.
Tri bodky za meta popiskom znamenajú, že priestor daných pixelov sa naplnil. Chyba to síce nie je, avšak nevyzerá to najlepšie. Preto, ak sa dá, vyhnite sa im.
Ako vidíte, Google skrátil prvý Meta popisok a zobrazuje len 146 znakov. Celý zobrazil ten, v ktorom sa nachádza 134 znakov. Preto buďte opatrný, aj jedno slovo naviac môže v zobrazovaní celého meta popisku zavážiť. Sľúbených 200 znakov nemusí vždy vyjsť dobre, záleží na pixeloch.
Dbajte aj na lokálnu optimalizáciu vášho obsahu
Okrem on-page prvkov, ktoré sú viditeľné vo vyhľadávači, myslite aj na lokálnu optimalizáciu obsahu na vašej webstránke.
Vytvorte si preto mapu kľúčových slov venovanú výlučne lokálnym výrazom (vrátane longtailových výrazov). Tieto kľúčové slová neskôr zapracujte do obsahu vašej landing page. Prirodzene, môžete ich využiť aj pri tvorbe výstižného meta popisku či titulku.
Príklad lokálnych kľúčových slov:
V Marketingeri pri práci na podobnej analýze kľúčových slov okrem iných nástrojov používame aj:
Keyword planner – zisťujeme ním trendovosť a mesačnú vyhľadávanosť
Keywordtool – pomáha nám nájsť synonymá a inšpiruje nás pri tvorbe longtailových výrazov
Mangools – super tool na sledovanie trendovosti kľúčových slov a ich SEO obtiažnosti v umiestnení vo vyhľadávači
SEM Rush – identifikuje konkurentov a kľúčové výrazy, na ktorých sa umiestňujú najlepšie
či jednoducho naše oči a prsty, ktorými prehľadávame web manuálne :-)
Všetky spomenuté tooly môžete obmedzene využívať aj vo verzii zdarma, čo vám na začiatok postačí.
Malý tip: Viac ako predtým sa pri vašej lokálnej landing page berú do úvahy aj hodnoty bounce rate, time on page a click trough rate. Usilovne ich teda strážte v optimálnych číslach.
Mám osloviť mestský úrad, aby ma zaradil do svojej webovej podnikovej databázy?
Samozrejme. A nielen ten, ale aj tie webstránky, ktoré, podobne ako tá vaša, pôsobia lokálne a oplývajú vysokou webovou dôveryhodnosťou (sila domény podľa Moz Open Page Exploreru nad 50 bodov). Čo takto web mestskej knižnice, regionálneho či mestského večerníka, edukačného centra, komunitného spolku susedov či online inzeráty nákupného centra?
Samozrejme, na začiatok, môžete zvoliť aj všeobecnejšie weby, ako napríklad Zlaté stránky či Kam do mesta. Vhodné je, ak si na webe urobíte rešerš s použitím lokálneho výrazu. Stránky z vášho regiónu sa vám budú len tak hrnúť.
Založenie Google Moja Firma vás vie dostať na mapku
Áno, na tú Google mapku, na ktorej túži byť každý. Momentálne okresaná na 3 zobrazujúce sa výsledky pod reklamným blokom predstavuje priestor, ktorý výrazne zviditeľňuje váš biznis medzi konkurenciou.
Dôležité je, aby ste mali vytvorený profil na Google+, cez ktorý sa môžete na Google Moja Firma prihlásiť.
Okrem uvedenia mena firmy, adresy a telefónneho čísla je v tomto prípade povinné aj vypísanie otváracích hodín. Google si vaše údaje následne overí listovou zásielkou s potvrdzujúcim kódom.
S týmto bodom úzko súvisí aj konzistentnosť vašich kontaktných informácií naprieč celým webom. Ak raz zadáte na vašu kontaktnú podstránku telefónne číslo s predvoľbou +421, robte to tak aj na iných webstránkach. To sa týka aj adresy. Tú neskracujte a ani nevynechávajte niektoré jej údaje.
Budovanie lokálneho SEO pomocou recenzií je zdĺhavé, ale vráti sa vám viacnásobne
Tak ako? Patríte aj vy k 84 % používateľov, ktorí si pri výbere služby či iného výrobku nechajú poradiť od online recenzií?
Na webe sa z vášho okolia pohybuje už naozaj každý. Ak sú s vašimi službami spokojní, sú to práve oni, ktorí môžu váš biznis odporučiť svojim kamarátom alebo susedom.
Nebojte sa. Vyjdite s kožou na trh a žiadajte vašich zákazníkov o recenzie. Sústreďte sa na ich zber hlavne na vašom Facebook profile a tiež cez spomínaný profil Google Moja Firma.
Okrem iného existujú aj špeciálne softvéry, ktoré vás upozornia, ak sa meno vašej spoločnosti objaví hocikde na webe. Užitočné sú najmä vtedy, ak ste sa biznis rozhodli riešiť poctivo a budovať si dobrú reputáciu naprieč celým webom. Z ich množstva vyberáme:
Google Alerts (dostupný zdarma)
platený Mention
alebo novinka Respond by Buffer
Uzavrime to
Zdajú sa vám hore spomenuté body zdĺhavé alebo obtiažne? Nevadí, vyberte si jeden z tých ľahších, ako napríklad on-page optimalizáciu či založenie účtu Google Moja Firma.
Uvidíte, že sa postupne prepracujete do fázy, keď začnete o priestor oslovovať aj iné lokálne weby alebo priamo svojich zákazníkov, aby vám prispeli úprimnou recenziou na váš profil.
A, samozrejme, nezabudnite všetko optimalizovať aj na mobilnú verziu. A nevzdávajte sa. A ak máte trochu času nazvyš, dajte vedieť, s ktorým bodom pravdepodobne začnete, prípadne ktorý sa vám už osvedčil. :-)