700-tisíc odberateľov, 21 % obrat z e-mailových kampaní. Takto sme rozširovali Dedoles databázu
700-tisíc odberateľov, 21 % obrat z e-mailových kampaní. Takto sme rozširovali Dedoles databázu
Už sú to takmer štyri roky, odkedy pracujeme na automatizácii pre Dedoles. A poviem vám na rovinu, pri tomto projekte sme sa naučili viac, než by sme si v začiatkoch spolupráce dokázali čo i len predstaviť.
Doteraz si pamätám prvé myšlienky, keď som si prechádzal pestrofarebný sortiment e-shopu Dedoles.
Veľké spektrum produktov so stovkami farieb dáva viacerým odvetviam marketingu možnosť vyhrať sa do sýtosti. A presne tak sme poňali svoju rolu pri optimalizácii automatizovaných kampaní.
Len čo sme prevzali projekt, začali sme s menšou optimalizáciou zberu eventov a mapovania dôležitých dát v Exponea.
V tom čase bol projekt implementovaný na sedem krajín. Postupne sme ho rozšírili na 15 európskych krajín a jednu medzinárodnú (COM).
Keďže v Dedolese vtedy využívali na zber alebo odosielanie e-mailov viacero toolov, považovali sme za dôležité presmerovať čo najviac dát a funkcií do nástroja Exponea. To nám umožnilo efektívnejšiu a úspešnejšiu správu.
Počas takmer štyroch rokov spolupráce sme v rámci projektu zrealizovali množstvo kampaní. Z toho niekoľko AB testingov v rámci optimalizácie user experience e-shopu či aj funkcionalitu strážneho psa, ktorá našu spoluprácu preverila viac ako všetky tasky dovtedy.
Kampane a UX riešenia prichádzali a odchádzali, niektoré uspeli a používajú sa doteraz, iné nie.
V kontexte tohto článku vám však bližšie popíšem spracovanie uvítacieho procesu a zväčšovanie e-mailovej databázy – teda kroky, ktoré sme si definovali na začiatku spolupráce ako priority.
Welcome proces
Keďže klientova mailová databáza už v tých časoch predstavovala okolo ⅓ tej súčasnej a ich e-mail marketing fičal naplno, dohodli sme sa, že jeden z našich prvých zásahov bude mieriť práve sem.
Naším cieľom bolo posilniť ich aktuálny zber e-mailov o prehľadnejšie a funkčnejšie dizajny, a to tak pri bannerovom zbere e-mailov, ako aj pri odosielaní e-mailovej uvítacej automatizácie.
Nižšie rozpíšem jednotlivé kroky, ktoré nám pomohli zväčšiť e-mailovú databázu o pár stoviek tisíc e-mailov.
Aktuálna živá databáza dnes tvorí približne 700-tisíc aktívnych e-mailov pre odosielanie denných e-mailových kampaní.
Zber e-mailov
Bannerová kampaň prechádzala počas štyroch rokov rôznymi zmenami. Subscribe rate sa nám spoločne podarilo držať v rozmedzí od 5 % až do 13 %.
Nižšie uvádzam príklady bannerov – od pôvodného až po súčasný dizajn:
Wheel of fortune #1 – subscribe banner 2018
Wheel of fortune #2 – subscribe banner 2019/2020
Wheel of fortune #3 – subscribe banner 2020
Časovaná bomba – subscribe banner 2018
Lesík – subscribe banner 2018/2019
Testovali sme niekoľko dizajnov, no typ Wheel of fortune proti starším jednoduchším designom vždy víťazí so subscribe rate viac ako 10 %.
V šúčasnosti testujeme tento typ subscribe bannera aj na inom projekte, kde sa nám opakovane potvrdzuje jeho účinosť.
Uvítací email
Ďalším dôležitým prvkom welcome procesu je uvítací e-mail. Pri spracovaní tohto scenára sme často postupovali v spolupráci s marketingovým oddelením Dedolesa a taktiež sme otestovali viacero dizajnov.
Táto jednoduchá automatizácia pozostáva z odoslania uvítacieho e-mailu po subscribnutí návštevníka bannera uvedeného vyššie. E-mail sme vždy dizajnovali v súlade so značkou a komunikáciou klienta.
Otvorenosť uvítacieho e-mailu sa nám aktuálne darí držať na 40 %, pričom 9 % z týchto návštevníkov po prekliku aj nakúpi.
Nižšie uvádzam príklady dizajnov uvítacích e-mailov:
Staršia vizuálna identita klienta – welcome e-mail 2019
Nová vizuálna identita klienta – welcome e-mail 2020
Zatiaľ čo Marketinger ako podpora spracováva a optimalizuje automatizácie tohto typu, klient si po hodinách konzultácií a podpory z našej strany dotiahol e-mailing na vysokú úroveň.
E-mailové kampane predstavujú od začiatku roka 2020 až 21 % obratu. Z nich približne 14 % tvorí automatizácia pre opustený košík a 5,5 % práve spomínaný uvítací e-mail.
Pre doplnenie – pri reportovaní úspešnosti kampaní využívame atribúciu na základe posledného kliku po prekliknutí sa zo scénára na e-shop.
Aj nespokojný návštevník je dôležitý
Popri automatizovaní e-mailového procesu sa venujeme tiež zníženiu unsubscribe rate klienta.
V tom nám pomáha jedna z rozšírených možností funkcionalít nástroja Exponea, takzvaná Consent page.
Ide o podstránku pre úpravu nastavení odosielania noviniek do inboxu, ktorú vieme plne editovať a stáva sa tak relevantným nástrojom na zníženie miery odhlásenia sa z newsletterov.
Consent page – podstránka na úpravu odosielania noviniek do inboxu
Klientovi sme navrhli spracovanie frekvencií a segmentácie e-mailovej databázy tak, aby si každý človek mohol vybrať, ako často chce od klienta dostávať novinky do svojho inboxu. Považujeme to za nenásilné a kreatívne riešenie.
Navyše, klient vďaka nemu získava ďalšie potrebné dáta pre segmentovanie od každého používateľa, ktorý si danú frekvenciu upraví a zaradí sa tak do jednej z troch kategórií pre odosielanie noviniek.
Záver
Roky práce na tomto projekte nám ubehli veľmi rýchlo a z Dedolesu sa stal úspešný e-shop nielen na slovenskom trhu. Naša spolupráca sa popri tom stále vyvíja a Dedoles sa nám všetkým viac a viac vráža do srdca.
Keďže Dedoles nedávno prešiel rebrandingom, aktuálne sme po menšom refreshi spolupráce.
Zosumarizovali sme si niektoré staršie či novšie projektové priority a, ako som spomínal vyššie, projekt rozširujeme o ďalšie štáty. Za posledné mesiace sa tak Dedoles stal naším najväčším projektom v oblasti automatizácie.
A aké budú naše ďalšie spoločné kroky? Tie budú smerovať predovšetkým k optimalizácii najlepšie zarábajúcich kampaní, lepšej práci s dátami a tiež ku kreatíve pri komunikácii v rámci predaja.
Tešíme sa, že môžeme byť súčasťou rastu takejto sympatickej značky, no obzvlášť takého super tímu, aký v Dedolese pracuje. <3