Ako začať s e-shopom: Dobre mienené rady z vlastných skúseností
Ako začať s e-shopom: Dobre mienené rady z vlastných skúseností
„Tvorba eshopu je veľmi jednoduchá. Veď si len spravím stránku, nahodím zopár produktov a začnem predávať.“ Aké zbrklé a nepremyslené uvažovanie! Prečo? Ukážem vám zopár situácií, s ktorými som sa stretol pri riadení e-shopu ja. Poviem vám, mnohé z nich ma naozaj zaskočili.
Pravdepodobne ste sa stretli s množstvom článkov, ktoré rozoberajú, ako správne vytvoriť webstránku alebo akým spôsobom aplikovať PPC marketing. Cieľom tohto článku je však ukázať vám, s akými problémami sa dennodenne stretávajú malé a stredné e-shopy a s ktorými sa určite stretnete hneď na začiatku i vy.
Business strategy
Máte už koncept business strategy? Ak áno, skvelé. Prosím, nezabúdajte na tento najdôležitejší prvok pri rozhodovaní. Business strategy je komplexný plán procesov, analýz a rozhodnutí, ktoré majú za cieľ doviesť váš eshop na vami vopred stanovenú pozíciu na trhu. Na aké otázky by mal business strategy odpovedať?
Konkurencia
Sortiment produktov
Cieľová skupina
Dodávatelia
Marketing
Atď.
Najčastejšiu chybu spravia ľudia hneď na začiatku. Podcenia dôležitý krok, a to tvorbu plánu. Veľakrát som viedol rozhovory typu:
N: „Rád by som si spravil e-shop.“
JA: „A čo chceš predávať?“
N: „To ešte neviem, ale niečo, čo pôjde na odbyt.“
JA: „Akú cieľovú skupinu chceš zaujať?“
N: „Veď to uvidím, keď sa mi to rozbehne.“
JA: „S akými dodávateľmi budeš spolupracovať?“
N: „Pohľadám na webe nejakých.“
JA: „Aké kanály chceš použiť, aby sa na tvoj e-shop dostali ľudia?“
N: „Napríklad porovnávače cien alebo Google, prípadne sociálne siete...“
JA: „A vieš, aké pravidlá musíš spĺňať? Prípadne vieš narábať s týmito marketingovými nástrojmi?“
Išli ste už niekedy v noci autom, keď bola úplná hmla? Vidíte len pár metrov pred seba, ale nevidíte, či je o kilometer prudká zákruta. „Zastavte sa“ a premyslite si detailne každý krok, rozanalyzujte si každý problém, ktorý môže nastať, a verte mi, že hmla začne ustupovať a vy uvidíte aj to, čo je za zákrutou.
Je vysoko pravdepodobné, že neodhadnete všetky problémy, ale znížite mieru rizika na čo najnižšiu možnú úroveň. Nežente sa zbytočne k neúspechu.
Tvorba webu a výber systému e-shopového rozhrania
Výber systému a tvorba webu je extrémne dôležitá pre ďalší úspech. Tímu ľudí, ktorí pracujú na vašom systéme, veľmi uľahčíte prácu a zvýšite si percentuálnu šancu na úspech, ak budete vopred poznať vaše požiadavky. Predíde sa chaosu, zmätku, nepochopeniu, strate času a peňazí.
Pri výbere systému nezabúdajte uvažovať na niekoľko rokov dopredu.
Umožňuje vám vybratý systém robiť akékoľvek zmeny vo vlastnej réžii, ktoré neskôr od neho budete očakávať? Alebo je to len webstránka za „99 eur“, kde sa v prípade akejkoľvek zmeny nedoplatíte firme, ktorá ju spravuje?
V prípade, že si zle vyberiete, verte mi, že v dohľadnej dobe budete nútený zmeniť systém. A tým si len zvyšujete riziko na neúspech.
Nehovoriac o tom, že je potrebné sa zaoberať pri tvorbe webu aj takými prvkami, ako je UX, analýza kľúčových slov, SEO alebo copywriting. Preto zastávam názor, nechoďte do ničoho, čo stojí „99 EUR“, porazte svoju vševedomosť a nechajte si poradiť od odborníkov.
Analýza trhu
Čísla, čísla, čísla. Určite mi dáte za pravdu, že bez čísiel by sa na Wall Street určite nezaobišli. Takže ak sa číslami riadia takí „geroji“, prepáčte, makléri v oblekoch na Wall Street, prečo by ste sa na ne mali vykašlať vy?
Áno, pravdou je, že bez analýzy by ste veľa vody nenamútili. Preto si dajte záležať a venujte hodiny prieskumu, a to nielen prieskumu konkurencie, ale taktiež prieskumu značiek, produktov, zákazníkov, dodávateľov a podobne.
Vďaka týmto číslam si budete vedieť lepšie vybrať produkty a dodávateľov, s ktorými budete chcieť obchodovať.
Sortiment produktov
„Nie je produkt ako produkt“. Zo skúsenosti viem, že napríklad na bielej elektronike je zhruba 10 až 20 % marže. Na textile sú niekoľkonásobne vyššie percentuálne marže. Otázka je, ktoré z toho chcete predávať? Možno sa automaticky rozhodnete pre textil, ale dajte si pozor.
Uvažujme, že predávam tričko. Keďže chcem uspokojiť všetkých zákazníkov, musím mať všetky veľkosti. Také tričko môže mať aj rôzne farby. Koľko kusov tričiek musím mať na sklade, zatiaľ čo z bielej elektroniky mám napríklad len jednu fritézu? Predajú sa mi všetky varianty trička? Čo s produktmi, ktoré mi ostanú ležať na sklade? A mám tu nový problém.
Peniaze mi ležia v sklade. Netvrdím, že jeden sortiment je lepší než druhý. Snažím sa poukázať na to, že každý sortiment má svoje plusy a svoje mínusy. V prípade bielej elektroniky je najväčšie mínus vysoká konkurencia.
Kvalita predávaného produktu tiež môže do vysokej miery ovplyvniť existenciu vášho eshopu. Ak sú produkty nekvalitné, môžete mať extrémne veľa reklamácií, ktoré vám pôjdu do nákladov. Nehovoriac o tom, že nespokojní zákazníci sa veľmi radi podelia o svoje problémy na internete a tým strácate na reputácii eshopu.
Veľa ľudí si zo začiatku neuvedomí ani problém sezónnosti produktov. Tešia sa ako malé deti, keď obchodujú napríklad s bazénmi v období leta, ale čo cez zimu? Mám pripravený plán, čo robiť v období, keď mám predaj minimálny? Existuje ešte veľa problémov a otázok v spojitosti s produktmi, ale k nim sa dostanem až v ďalších článkoch.
Dodávatelia
Pravidlo „nie je produkt ako produkt“ platí aj pri dodávateľoch. „Cŕŕŕn, cŕŕŕn. Dobrý deň, som z firmy XY a radi by sme predávali naše produkty cez váš eshop.“ Aký ste nadšený, plný entuziazmu a odhodlaný v momente podpísať spoluprácu. STOP!
Nezabúdajte však, že sa viete vyhnúť zbytočným problémom. Ako a akým? Na internete si viete dohľadať všetky možné informácie o každej firme. Nekonajte unáhlene a pozisťujte si, akú reputáciu má daný dodávateľ.
Je spoľahlivý v dodávkach? Neskrýva sa v momente, keď chcete niečo reklamovať? Predáva kvalitné produkty alebo len „fejky“? Má adekvátne technické zabezpečenie, napríklad na import produktov do vášho systému, alebo sa budete musieť hodiny trápiť s ručným nahadzovaním? Má objem zásob, ktoré deklaruje, skutočne na sklade? Tieto a mnohé ďalšie prvky vplývajú na plynulý a bezproblémový chod vášho e-shopu. A navyše ovplyvňujú aj spokojnosť zákazníkov.
Žiaľ, mal som tú česť spolupracovať aj s nespoľahlivými dodávateľmi. Nie všetky veci viete hneď zistiť, ale prídete na to časom. V tom prípade odporúčam bez akýchkoľvek negatívnych pocitov čím skôr skončiť spoluprácu.
Problém zo života:
Predstavte si e-shop, ktorý nedisponuje veľkými finančnými prostriedkami, hlavne pri svojom začiatku. V priebehu dňa mu prídu objednávky v hodnote 300 eur. Tento tovar nemá na sklade, a preto je nútený pre spokojnosť svojich zákazníkov zaslať objednávku dodávateľovi. Avšak dodávateľ má podmienku, že je potrebné nakúpiť minimálne v hodnote 1500 eur.
E-shop má dve možnosti. Alebo zopár dní počká, kým sa nahromadia objednávky, čo má za následok negatívne recenzie, alebo, keďže ešte nemá zo začiatku dáta o predaji, naslepo nakúpi za ďalších 1200 eur tovar, ktorý mu môže zostať ležať na sklade. Vidíte ten problém?
Cieľová skupina
Prednedávnom sa mojej 70-ročnej starej mame snažili predať hoverboard. Vraj sa rýchlejšie dostane do obchodu.
Nie, kecám. Ktorý hlupák by sa o to pokúšal. Taktiež i vy si musíte spraviť prieskum ľudí.
Pomocou rôznych nástrojov sa viete dopátrať k informáciám, na základe ktorých si viete určiť cieľovú skupinu. Pohlavie, vekový rozsah, hobby a ďalšie podobné informácie vám napovedia, ktorý prienik množín atribútov u ľudí je ten správny.
Preto nezabúdajte, že za všetkým sú čísla. A keď stále tvrdíte opak, potom 0 na vašom účte nič neznamená. ;)
Marketing a jeho význam
Viete, čo má spoločné Baba Jaga s e-shopom bez marketingu? Nájdete ich iba v prípade, že sa stratíte – v lese či na internete. Ako na začiatku správne odpovedal môj priateľ „N“, robil by rôzne druhy marketingu.
My už dobre vieme, že marketingových kanálov je neúrekom. A priznajme si úprimne, nie je možné, aby jeden človek poznal do detailu každý a spravoval ich popri tom, čo musí riadiť ešte aj chod e-shopu.
Správne nastavený marketing vedie ku chceným výsledkom. Podotýkam ešte raz. Správne nastavený marketing…
Zo skúsenosti môžem potvrdiť, že je lepšie nechať túto prácu na odborníkov, či už v podobe zamestnanca alebo agentúry, ktorá vám to bude spravovať.
Pokračovanie nabudúce
V mojom budúcom článku sa podrobnejšie pozriem na cenotvorbu a využívanie porovnávačov cien, pretože si uvedomujem, že téma cenovej stratégie e-shopov si zaslúži minimálne jeden ďalší samostatný článok. Samozrejme, ak by ste mali doplňujúce otázky k tomu, o čom som písal vyššie, rád vám ich zodpoviem v komentároch pod článkom. Prajem vám veľa úspechov. :)