Ako sme pomohli klientovi za 4 mesiace zvýšiť organickú návštevnosť o 1000 %
Ako sme pomohli klientovi za 4 mesiace zvýšiť organickú návštevnosť o 1000 %
V roku 2015 vznikol na Slovensku ďalší zaujímavý projekt - portál ponúkajúci prehľad denných menu na jeden klik s názvom Menučka.sk. Krátko po vzniku projektu nás klient oslovil, aby sme mu pomohli so zvýšením organickej návštevnosti, a tak sme sa do toho s nadšením pustili. Ako to prebiehalo a aké výsledky sme spoločne dosiahli?
Kedže stránka mala málo relevantných návštev z výsledkov vyhľadávania, ihneď sme začali celý projekt hlbšie analyzovať a rozhodli sme sa, že celý proces bude prebiehať v troch fázach v nasledujúcom poradí:
analýza kľúčových slov
analýza on-page prvkov
budovanie odkazového portfólia (off-page)
Analýza kľúčových slov
V prvej fáze sme potrebovali zistiť presné výrazy, ktoré ľudia vyhľadávajú v súvislosti s obedovaním a denným menu.
Pomocou analytických nástrojov sme zistili, ktoré kľúčové slová sú relevantné pre tento projekt, koľkokrát mesačne sú vyhľadávané a tiež to, aká je na tieto kľúčové slová konkurencia z hľadiska SEO. To sú tri najdôležitejšie faktory pri spracovávaní výstupu analýzy kľúčových slov, ktorú voláme “Mapa kľúčových slov” (príklad uvádzame nižšie).
Kľúčové slovo | Vyhľadávanosť mesačne | Konkurencia (SEO) |
obedovať nitra | 1780 | 0.23 |
denné menu hlohovec | 1690 | 0.29 |
denné menu | 1490 | 0.27 |
obedové menu nitra | 1270 | 0.27 |
obedové menu hlohovec | 1310 | 0.3 |
denné menu trnava | 1140 | 0.28 |
denné menu komárno | 1030 | 0.21 |
reštaurácie bratislava | 1200 | 0.39 |
denné menu komárno | 980 | 0.27 |
pizza prešov | 1040 | 0.32 |
pizza trnava | 1000 | 0.31 |
denné menu galanta | 750 | 0.24 |
reštaurácie košice | 910 | 0.38 |
denné menu považská bystrica | 750 | 0.3 |
pizza expres trnava | 720 | 0.3 |
obedové menu komárno | 690 | 0.27 |
gastromenu trnava | 590 | 0.16 |
denné menu galanta | 650 | 0.24 |
kam na obed | 720 | 0.32 |
menu piešťany | 690 | 0.31 |
slovenská reštaurácia trnava | 550 | 0.16 |
obedovať bratislava | 570 | 0.22 |
denné menu | 590 | 0.27 |
pizza žilina | 650 | 0.34 |
obedové menu košice | 550 | 0.25 |
Po získaní relevantných kľúčových slov sme vyhodnotili aktuálnu situáciu - teda stav, v akom sa portál www.menucka.sk nachádzal a aké boli jeho aktuálne pozície pod relevantnými a dôležitými kľúčovými slovami.
Zistili sme, že pozície neboli najlepšie a Google pod niektorými kľúčovými slovami dokonca indexoval články z blogu. To však nebolo úplne ideálne, kedže portál mal ponúknuť návštevníkovi aktuálne menu v lokalite, v ktorej sa práve nachádza.
Analýza on-page prvkov
V tejto etape sme zisťovali nedostatky on-page prvkov stránky (štruktúra URL adries, H1 nadpisy, ALT popisky, indexovanie stránky, vnútorné prelinkovanie, obsah a podobne). Kedže vyhľadávače kladú pri zoradení výsledkov vyhľadávania veľký dôraz aj na on-page prvky, z hľadiska SEO je potrebné, aby stránka, ako aj samotný kód spĺňali nasledujúce záležitosti.
Zdroj: hubshout.com
URL adresy
Stránka menucka.sk pri spustení vyhľadávania vygenerovala vlastnú URL adresu pre každú stránku v závislosti od vyhľadaného výrazu.
Napríklad, pri vyhľadaní konkrétnej pizzérie nás stránka prehodila na príslušnú podstránku, avšak URL adresu vygenerovala v takomto tvare: http://menucka.sk/mesto/Bratislava/Pizza%20Mizza%20-%20Tobruck%C3%A1/Tobruck%C3%A1%205#collapse-105.
Tento tvar URL adresy však nie je pre vyhľadávače vhodný a rovnako ani pre užívateľov, kedže nikomu nie je zrejmé, čo sa na stránke nachádza. Okrem toho to jednoducho vyzerá zle a je to príliš dlhé.
Navrhli sme preto vytvoriť stromovú štruktúru, ktorá bude založená na konkrétnych lokalitách, a do URL adries sme zároveň navrhli pridať aj kľúčové slovo z mapy kľúčových slov, ktorú sme pripravili.
www.menucka.sk
www.menucka.sk/denne-menu
www.menucka.sk/denne-menu/bratislava
www.menucka.sk/denne-menu/bratislava/RESTAURACIAXY
Po zapracovaní tejto zmeny nám napríklad pri vyhľadaní reštaurácie “Hostinec u Justína” vyhľadávač na stránke vygeneroval adresu v tvare: https://www.menucka.sk/denne-menu/bratislava/hostinec-u-justina, z čoho bolo pre návštevníkov, ako aj pre vyhľadávače ihneď zrejmé, čo sa na danej stránke nachádza.
Mapa webových lokalít
Stránka zároveň neobsahovala sitemapu, preto sme ju navrhli vytvoriť aj vo formáte *sitemap.html, aby vyhľadávače pochopili štruktúru stránky. Tento súbor nazývame aj ako mapu stránky. Pre vyhľadávače je dôležitá najmä preto, aby lepšie pochopili štruktúru podstránok danej domény.
Interné prelinkovanie
Aby sme pre vyhľadávače zabezpečili “viac ciest” smerujúcich na jednotlivé podstránky, navrhli sme vnútorné prepojenie podstránok urobiť nasledujúcim spôsobom:
pri konkrétnych reštauráciách pridať odkaz na podobné reštaurácie a ďalšie reštaurácie v tom istom okolí
do pätičky pridať odkazy na hlavné podstránky stromovej štruktúry podľa lokalít
Tým sme prepojili jednotlivé podstránky, čo spôsobilo lepšie pochopenie štruktúry aj pre vyhľadávače. Vďaka relevantným odkazom sa zároveň zvýšili pozície vo výsledkoch vyhľadávania.
Rýchlosť načítania stránky
Kedže rýchlosť načítania stránky je taktiež dôležitým faktorom, navrhli sme klientovi zrýchliť načítanie stránky nasledujúcimi krokmi:
znížením počtu HTTP žiadostí (pri otváraní stránky sa načítavalo až 18 JavaScriptov - odporučili sme ich zlúčiť do jedného)
zvýšením doby ukladania do vyrovnávacej pamäte súborov CSS, JavaScriptov a obrázkov
načítavaním všetkých súborov JS na konci
minifikáciou súborov JS
minifikáciou súborov CSS
Tieto návrhy sme pripravili pre klienta v rámci SEO auditu, ktorý sme následne posunuli programátorovi na zapracovanie.
Zdroj: digitaldiscovery.eu
Off-page SEO
Aby celé SEO bolo kompletné, navrhli sme tiež stratégiu budovania odkazového portfólia (teda off-page SEO). Externé odkazy sú totiž pre vyhľadávače potrebné rovnako ako ktorýkoľvek on-page prvok. Zvyšujú totiž relevanciu stránok, na ktoré odkazujú.
V tejto etape sme vychádzali z mapy kľúčových slov, pričom sme do úvahy brali aj konkurencieschopnosť a relevantnosť kľúčových slov.
Postupne sme začali umiestňovať spätné odkazy na rôzne fóra, do článkov na blogoch, na mediálne portály a na sociálne siete. Dbali sme pritom na:
obsah, teda relevanciu týchto portálov
autoritu týchto stránok - pomocou nástroja MOZ ( www.moz.com)
Práve vďaka návrhom on-page a aktivitám off-page Google začal indexovať správne podstránky pod kľúčovými slovami a za pomerne krátky čas (2 mesiace) sa to prejavilo aj v zmene pozícií vo výsledkoch vyhľadávania.
A hoci je SEO v kontexte online marketingu dlhodobá záležitosť, čo znamená, že reálne výsledky sa prejavujú až po dlhšej dobe, napriek tomu sa organická návštevnosť už za 4 mesiace zvýšila až o 1127 % (aj keď najlepšie pozície boli 3, 4 a 5, ako môžete vidieť aj v tabuľke) a za 7 mesiacov o 1740 %.
V prípade niektorých kľúčových slov sme zaznamenali zlepšenie až o 93 pozícií, pričom očakávame, že neustálym budovaním odkazového portfólia a pokračovaním v SEO aktivitách sa tieto výsledky budú naďalej zlepšovať. Priestor na zvýšenie pozícií až na tie prvé tu totiž ešte stále je.